[wiskunde] Juist/fout grafiek integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Juist/fout grafiek integraal

Zij f: R -> R een afleidbare functie die overal een positieve afgeleide heeft en waarvoor f(1) = 0. Beschouw

g: R -> R: x |->
\( \int_0^x f(t) dt \)
Enkel van de vraag in het rood weet ik de oplossing niet direct; de anderen staan er enkel bij voor de geïnteresseerden onder jullie. :)

Juist/fout ?

a) g is een afleidbare functie: Waar => f is de afgeleide

b) g is continu: waar => aangezien f overal afleidbaar is, is f continu; aangezien f de afgeleide is van g is g dus ook continu.

c) de grafiek van g heeft een horizontale raaklijn in x = 1: waar => f(1) = 0 wijst op een horizontale raaklijn

d) g heeft een lokaal maximum: niet waar => g heeft geen bovengrens

e) g heeft een lokaal minimum: waar =>
\( \int_0^0 f(t) dt \)
= 0

f) g heeft een buigpunt ?

g) de grafiek van de afgeleide functie g' gaat in x = 1 door de x-as: waar => f(1) = 0, aangezien g'' overal positief is, stijgt g' altijd en is dit dus een snijpunt met de x-as.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Juist/fout grafiek integraal

bij een buigpunt is de ..... gelijk aan 0
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Juist/fout grafiek integraal

Bij een buigpunt is de afgeleide gelijk aan 0 als ik me niet vergist, het moet dan ruwweg uitgedrukt in de tekentabel de vorm hebben van '- 0 -' of '+ 0 +' dat f'' overal positief is, dus f' stijgt altijd, akkoord ?

Nu weten we ook dat f'(1) = 0 en uiteraard dus dan krijgen we in de tekentabel iets in de vorm van '- 0 +'

waardoor we weten dat x = 1 geen buigpunt is voor g maar een lokaal minimum.

Dus dan was mijn antwoord bij (e) eigenlijk ook fout en heeft dit met het lokaal minimum te maken ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Juist/fout grafiek integraal

Er zijn drie soorten buigpunten moet naar alle een onderzoek gedaan worden?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Juist/fout grafiek integraal

Biesmansss schreef: do 07 jun 2012, 20:50
Bij een buigpunt is de afgeleide gelijk aan 0 als ik me niet vergis


bij een buigpunt verandert de buiging (de tweede afgeleide) van teken, dus ...
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Juist/fout grafiek integraal

Bij een buigpunt is de afgeleide gelijk aan 0 als ik me niet vergist, het moet dan ruwweg uitgedrukt in de tekentabel de vorm hebben van '- 0 -' of '+ 0 +' dat f'' overal positief is, dus f' stijgt altijd, akkoord ? Nu weten we ook dat f'(1) = 0 en uiteraard dus dan krijgen we in de tekentabel iets in de vorm van '- 0 +' waardoor we weten dat x = 1 geen buigpunt is voor g maar een lokaal minimum. Dus dan was mijn antwoord bij (e) eigenlijk ook fout en heeft dit met het lokaal minimum te maken ?
Nee dat is niet perse zo, bij een horizontaal buigpunt klopt dat maar bij de andere twee niet, vandaar mijn vraag moeten we naar alle drie de soorten kijken?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Juist/fout grafiek integraal

Typhoner schreef: do 07 jun 2012, 21:00
bij een buigpunt verandert de buiging (de tweede afgeleide) van teken, dus ...


Dus concluderen we dat dit geen buigpunt is. ;)


tempelier schreef: do 07 jun 2012, 21:05
Nee dat is niet perse zo, bij een horizontaal buigpunt klopt dat maar bij de andere twee niet, vandaar mijn vraag moeten we naar alle drie de soorten kijken?


Ah, nee hoor; het is enkel de bedoeling dat we onderzoek deden naar een horizontaal buigpunt. :)
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Juist/fout grafiek integraal

Wel wat zij dan de eisen voor een horizontaal buig punt?

Vat ze samen en kijk of er een punt is dat er aan kan/moet voldoen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Juist/fout grafiek integraal

Dat hebben we hierboven toch al gedaan ? ;)

De tweede afgeleide moet van teken wisselen en er wordt gesteld dat deze overal positief is; conclusie: geen buigpunt. :)
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Juist/fout grafiek integraal

Ja zat nog ff aan die ander buigpunten te denken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Juist/fout grafiek integraal

Ok.

Bedankt allemaal! :)
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Reageer