Zonnevliegtuig maakt eerste intercontinentale vlucht

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Zonnevliegtuig maakt eerste intercontinentale vlucht

Zonnevliegtuig maakt eerste intercontinentale vlucht


Een bemand vliegtuig dat enkel zonne-energie nodig heeft om te vliegen, is vannacht begonnen aan zijn allereerste intercontinentale vlucht.

Het zonnevliegtuig met aan boord piloot Bertrand Piccard steeg vannacht in Madrid op en is nu onderweg naar Rabat in Marokko. Het is voor het eerst dat een vliegtuig dat enkel op zonne-energie vliegt, een intercontinentale vlucht maakt. En die vlucht is hier live te volgen.


Het vliegtuig

Het zonnevliegtuig kan zowel ‘s nachts als overdag zonder brandstof en enkel op zonne-energie vliegen. Om dat mogelijk te maken, is het vliegtuig superlicht: het weegt niet meer dan een gemiddelde auto. Tegelijkertijd zijn de vleugels enorm: de spanwijdte (63,40 meter) is vergelijkbaar met die van een Airbus A340. Deze vleugels zijn bekleed met zonnecellen. Om ook ‘s nachts te kunnen vliegen, bevinden zich aan boord elektrische motoren die vanzelfsprekend ook op zonne-energie werken. “Stel je voor dat je energiereserves tijdens het vliegen toenemen!” vertelt André Borschberg, ontwikkelaar van het zonnevliegtuig. “Om die droom werkelijkheid te laten worden, moesten we het maximale uit elke watt die de zon ons verschafte, halen en alle overbodige energie in de batterijen opslaan.”


...


Lees verder: http://www.scientias.nl/zonnevliegtuig-maakt-eerste-intercontinentale-vlucht/65189


Bron: Scientias

Berichten: 12.262

Re: Zonnevliegtuig maakt eerste intercontinentale vlucht

Tja.. ik zag dit al elders...


Internconinentaal is het natuurlijk wel, maar het is een afstand gelijk aan pakweg amsterdam-munchen.


Komischer vond ik overigens dat ze er een uur of 20 over gedaan hebben - je kunt dit in helft van die tijd met de auto doen, inclusief veerboot tussen spanje en marokko :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zonnevliegtuig maakt eerste intercontinentale vlucht

De zonde van dit soort berichten, is dat bij de eerste intercontinentale vlucht mensen niet meer geïnteresseerd gaan zijn. Wat gaan we nog geven om de eerste Charles Lindbergh van de ecologische luchtvaart?


Maar nu ga ik even mijn intercontinentaal 4-uurtje nemen en daarna verder werken aan mijn intercontinentale thesis...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Zonnevliegtuig maakt eerste intercontinentale vlucht

Wat er in de toekomst van komt valt uiteraard te bezien, maar deze specifieke vlucht is vooral een demonstratie van de onhandigheid van zonnevliegtuigen.


Zou je dezelfde vluchtmaken met een klein toestelletje als een cessna 172, dan


- vlieg je het in 4 uur in plaats van 20

- met 3 passagiers in een toestel lichter dan een personenwagen, in plaats van iets met de wingspan van een A340

- op pakweg 150 liter brandstof

- in een toestel dan 250.000 euro kost


Zelfs qua duurzaamheid/co2 kun je je afvragen of dit zonnevliegtuig minder aan onderhoud kost dan de cessna aan brandstof.


Een andere vergelijking zou zijn om ditzelfde traject af te leggen in een zweefvliegtuig met een lier start. Je zou die lier kunnen laten lopen op 'groene stroom' en daarmee de hele trip co2 neutraal kunnen doen. Uiteraard heb je specifieke omstandigheden nodig om die vlucht te kunnen maken, maar compleet onmogelijk lijkt het me niet.
Victory through technology

Reageer