[scheikunde] Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

Voor het vak ‘food and health’, heb ik met mijn groepsgenoten een cakeje gemaakt waarin margarine vervangen wordt door (zelfgemaakte) appelmoes. Deze cakejes rijzen door de reactie tussen het zuur in de appel en natriumbicarbonaat uit baking soda. Er zitten veel meer stoffen in een cakeje, maar het leek me een goede toevoeging om theoretisch te berekenen hoeveel CO2 er vrij komt bij deze reactie. De moeilijkheid zit bij het berekenen van de hoeveelheid H2CO3 die ontstaat.

De pH van appelmoes stellen we op 3,45, dus [H3O+]=10-pH=5,3548*10-4mol/L zuur.

Met 12,5 ml appelmoes per cakeje is dat (5,3548*10-4*12,5)/1000= 4,435*10-6 mol in 12,5 ml

Een cakeje bevat 0,2 gram natrium bicarbonaat met een molaire massa van 84,007, dus mol=massa/molaire massa=0,2/84,007=2,2807*10-3 mol.

De Kb van natriumbicarbonaat is 2,2*10-8, en de pKb=7,65

De reactievergelijking:
Reactie:NaHCO3+HA<->A-+Na++H2CO3
Begin:2,2807*10-3 4,435*10-6 0 0 0
Omgezet:-x -x +x +x +x
Gevormd:2,2807*10-3-x 0 x x x


Is de evenwichtsvoorwaarde dan

2,2*10-8=[A-]*[H2CO3] / [HC03-] ?

En dan heb ik 1 vergelijking met 2 onbekenden ([A-] en [HCO3-], waarvan vooral de laatste belangrijk is.

Mijn vraag: klopt het volgens jullie wat ik tot nu toe gedaan heb, en heeft iemand een tip hoe ik het schema beter kan invullen en de uitkomst kan berekenen?
Berekeningen.docx
(15.24 KiB) 148 keer gedownload
(De nette versie, met formules)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

Als men overmaat zuur bij bicarbonaat voegt zal alle bicarbonaat omgezet worden in CO2

Als er niet genoeg zuur is om met alle bicarbonaat te reageren kun je alleen berekenen hoeveel CO2 er ontstaat als je weet hoeveel mol zuur er aanwezig was.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

natriumbicarbonaat uit baking soda
Heb je zuiver natriumwaterstofcarbonaat gebruikt of bakpoeder? Dat laatste bevat nl. ook andere stoffen.
Een cakeje bevat 0,2 gram natrium bicarbonaat met een molaire massa van 84,007, dus mol=massa/molaire massa=0,2/84,007=2,2807*10-3 mol.
Dat is niet correct maar de berekening in de bijlage wel. Tenminste als je uitgaat van zuiver natriumwaterstofcarbonaat.

De berekening van het zuurgehalte is niet correct. Appelmoes bevat, gelukkig maar, alleen zwakke zuren. Deze zijn maar voor een klein deel geïoniseerd. Je kunt dus niet ervan uitgaan dat [H+] is concentratie zuur. Om de concentratie zuur te bepalen is de enige mogelijkheid: een monster appelmoes titreren met NaOH op fenolftaleïne en dan de concentratie zuur in je appelmoes berekenen.

Berekeningen met Kz en Kb zijn dan voor de verhouding zuur-base in je product niet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

Verder: denk even aan beduidende cijfers. Overdreven nauwkeurigheid komt altijd slordig en onrealistisch over. Het kan zijn dat het niet belangrijk lijkt, maar je doet het beter altijd, komt later alleen maar van pas.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 2

Re: Reactie natriumbicarbonaat (baking soda) met zuur (appelmoes)

Allereerst bedankt voor jullie reacties en tips!

@Margriet: Op de verpakking van de bakingsoda staat alleen vermeld dat het natriumbicarbonaat is,

in bakpoeder zitten inderdaad ook nog zuren...

Ik ben bang dat appelmoes titreren niet gaat lukken, de pH meten was al te veel van het goede :( .

Wel heb ik een artikel gevonden waarin men appels (die nog niet gekookt zijn) had getitreerd,

en de hoeveelheid zuur is uitgedrukt in g malic acid (appelzuur) per kg appels.

Als ik dat getal als een schatting gebruik, kan ik wel uitrekenen hoeveel mol zuur er is.

Er van uit gaande dat het een aflopende reactie is, is dan de hoeveelheid CO2 wel te berekenen.

Reageer