Boeken over biologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Boeken over biologie

Hallo,

Ik ben op zoek naar goede, informatieve en duidelijke boeken over biologie. Weten jullie iets??

- Lunette

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Boeken over biologie

Dit is wel erg weinig informatie. Zo kunnen we jou ook niet helpen.

Welk interessegebied?

Welk niveau?

Welke taal?

etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 11

Re: Boeken over biologie

Ik zal iets specifieker zijn ;)

Ik zit nu in 4 vwo en omdat ik over 2 jaar biologie wil gaan studeren wil ik graag zoveel mogelijk te weten komen over zoveel mogelijk onderwerpen. Mijn interesse gaat vooral uit naar genetica en microbiologie. Ik kan aardig engels, dus tips voor engelse boeken zijn ook welkom!!

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Boeken over biologie

Biology, van Campbell & Reece (ik heb zelf 7). Het is een standaardwerk dat de basics van verschillende aspecten van biologie behandelt, niet alleen moleculair & micro. Goed boek, dik de moeite waard en de wat oudere edities (zoals 7th) zijn vrij goedkoop op de kop te tikken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Boeken over biologie

Microbiology, An Introduction (Pearson) is dan misschien wat specifieker, maar laat je wel zien wat je kunt verwachten in dat vakgebied. Genetica geen idee, ik zou met iets heel basic beginnen als een ziekenhuisinformatieboekje over DNA, de evolutietheorie en The Selfish Gene, maar echt dieper dan dat zit ik er ook niet in.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Boeken over biologie

Ook op het gebied van microbiologie:

Medical microbiology van Murray R.

Cellular and molecular immunology van Abbas K.

Zeer uitgebreid en als je beide hebt bestudeerd dan beheers je eigenlijk alle aspecten van microbiologie.

Op het gebied van genetica:

Medical genetics van Jorde B.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Boeken over biologie

Mooie boeken, maar, ik moet zeggen, daar worstelde ik mee in de 1e en 2e van het HLO, dus is het misschien wat hoog gegrepen voor 4 VWO om het allemaal al te begrijpen. Maar wie weet, misschien onderschat ik het wel. Succes!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Boeken over biologie

Ik denk ook dat je met die boeken te snel gaat.

Volgens mij moet je je ook niet blind staren op genetica en micro. Begin eens met een goede basis in cellulaire biologie en dan kan je vanuit daar verder gaan naar bijvoorbeeld moleculair werk. Vandaar mijn tip voor Campbell, dat is lekker breed, toegankelijk geschreven en qua niveau goed op te pakken denk ik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Boeken over biologie

Campbell is zeker een aanrader!

Kijk ook eens naar 'Molecular Biology of the Cell' van Alberts. Deze is gratis online te bekijken op http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21054/

Probleem is alleen dat je er niet in kan bladeren. Om toch een overzicht te krijgen en van hoofdstuk naar hoofdstuk te springen zou ik de index (op dezelfde pagina) even doorbladeren en zodoende naar een hoofdstuk van interesse te gaan. Gewoon bij het begin beginnen is zeker aan te raden.

Je kan later -mocht je dat willen- nog altijd het boek aanschaffen. Ook zal dit je een goede indicatie van het niveau geven wat je van vele andere boeken (zoals Campbell) kan verwachten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Boeken over biologie

Mrtn schreef: di 12 jun 2012, 15:33
Ik denk ook dat je met die boeken te snel gaat.


Qua complexiteit vallen die boeken reuzemee vind ik (VWO niveau of lagere jaars academisch), met name Medical Genetics en Medical Microbiology. Het eerste boek begint bij de beginselen van het DNA en het tweede boek begint met de opbouw van bacteriën en virussen om vervolgens over te stappen naar ziektes en behandeling. Cellular and molecular immunology is vrij pittig inderdaad en is meer hogere jaars academisch niveau.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer