[scheikunde] Dichtheid - molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

[scheikunde] Dichtheid - molariteit

Ik heb een azijnzuuroplossing met een dichtheid van 1,029 g/ml, kan ik hieruit de molariteit (concentratie) berekenen ?

Ik kom steeds weer uit op 17,15M. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.277

Re: [scheikunde] Dichtheid - molariteit

Je kunt het niet berekenen. Dat is omdat het volume van een oplossing zelden of nooit de som zal zijn van de volumes oplosmiddel en opgelost bestanddeel.

zie ook:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ght=alcohol+vol

Maar als jij, onwetend van dit feit, gaat zitten rekenen en je komt op 17,15 M uit, dan zit je ergens goed fout.

post je berekening eens, dan zullen we de ergste fout(en) eens aanwijzen....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] Dichtheid - molariteit

60g --> 1 mol

1,029 g --> 0,01715 mol

C = 0,01715 mol/ml = 17,15 mol/l

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.277

Re: [scheikunde] Dichtheid - molariteit

je rekent molariteit M uit in mol opgeloste stof per liter oplossing.

Dus een deel van je 1,029 g is oplosmiddel, en een ander deel is opgeloste stof. Het totaal is de oplossing.....

Jij rekent hier alsof alles opgeloste stof is, de volle 1,029 g.

maar het zal eerder zo zijn dat er maar 0,029 g of zo aan azijnzuur is opgelost in zoiets als (bijna) een liter water.

Laten we nou voor het gemak eens veronderstellen (zie mijn eerste bericht, want eigenlijk kan je het niet berekenen op basis van deze gegevens) dat ik aan een liter water (dichtheid 0,998 g/mL, BINAS tabel 11) 31 g azijnzuur kan toevoegen zonder dat het totaal volume verandert. Dan krijg ik dus een totaal van 1,029 kg azijnzuuroplossing, die een volume van 1 liter inneemt . Die heeft dan een dichtheid van 1,029 g/mL.

die Ene liter bevat 31 g azijzuur. Dat is ongeveer 0,52 mol.

de concentratie azijnzuur is dan 0,52 mol per liter, ofwel 0,52 M....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] Dichtheid - molariteit

Volledige opgave:

10,0 ml azijnzuuroplossing met dichtheid 1,029 g/ml wordt getitreerd met een 1,00 M natriumhydroxideoplossing. Het equivalentiepunt wordt bereikt na toevoegen van 12,0 ml natriumhydroxide.

Aan het mengsel verkregen bij het equivalentiepunt wordt 10,0 ml van de oorspronkelijke azijnzuuroplossing toegevoegd. Wat wordt de pH ?

Dit is toch hetzelfde als: bereken de pH van een oplossing van 20,0 ml azijnzuur met een concentratie van x M en 12,0 natriumhydroxideoplossing met concentratie 1,00 M.

Hiervoor heb je toch de azijnzuurconcentratie nodig...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.277

Re: [scheikunde] Dichtheid - molariteit

Hiervoor heb je toch de azijnzuurconcentratie nodig...
Ja, maar concentratie is iets anders dan dichtheid....

conc: mol stof/L oplossing, of g stof/L oplossing, of zelfs L stof/L oplossing.

dichtheid: altijd kg stof/dm3stof.

volgens mij is die dichtheid van de oplossing hier gewoon een overbodig gegeven, of er moet in een vervolgvraag nog gevraagd worden de dichtheid van die totale 32 mL uit te rekenen. Daar zou hij nog voor bedoeld kunnen zijn. Maar je hebt de concentraties, of als je ze niet hebt kun je ze berekenen uit je titratiegegevens. Niet uit de dichtheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] Dichtheid - molariteit

Bij equivalentiepunt:

Cazijnzuur * Vazijnzuur = Cnatriumhydroxide * Vnatriumhydroxide

C * 0,010 = 1,00 * 0,012

C = 1,2 M

Dit zou wel eens kunnen kloppen. :roll:

Reageer