[biologie] het kapot maken van celwanden/cellen in groente

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

het kapot maken van celwanden/cellen in groente

Beste,

Op het wetenschapsforum heb menig topic gelezen over vitamine-C bepalingen, maar het antwoord op de brandende vraag die ik heb, kon ik helaas niet vinden.

Voor het vak biologie heb ik een kwantitatieve vitamine-c bepaling gedaan met bloemkool, ik onderzoek of er werkelijk minder vitamine-c zit in gekookte bloemkool dan in ongekookte (rauw). Ik deed dit met behulp van DCPIP, een titratie methode.

Mijn proef is helaas mist lukt, uit mijn resultaten blijkt dat erin gekookte groente meer vit-C zit dan in rauwe. Dit klopt niet, volgens voedingstabel.

Ik denk dat dit komt omdat het mij niet gelukt is om de celwanden kapot te maken van de groente, waardoor de vit-C niet vrij kwam en het dus ook niet kon reageren met DCPIP en ik het daarom niet kon aantonen.

Om de celwanden kapot te maken heb ik de groente eerst goed geblenderd, en daarna zeep toegevoegd. Bij de gekookte bloemkool werkte dit, het bepaalde vit-C gehalte kwam overeen met de voedingstabel. Maar bij de rauwe bloemkool werkte dit niet. Op welke manier kan ik een vitamine-C bepaling doen met RAUWE groente? Ik kan dit werkelijk nergens vinden, maar het moet mogelijk zijn. Hoe kunnen er anders waarden staan in de voedingstabel..

Alstublieft, help mij!

Groetjes Merel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: het kapot maken van celwanden/cellen in groente

Cellen lyseren kan je eenvoudig doen met SDS en NaOH, maar wat volgens mij nog gemakkelijker is (zeker voor het vervolg van jullie experiment) is soniceren of gebruik maken van osmose.

Misschien hebben jullie op school een sonicator, dit is een apparaatje dat op 10-15 minuten je cellen zal lyseren door middel van trillingen.

Een andere mogelijkheid is via osmose: simpelweg alles oplossen in zuiver demi-water en wachten ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer