Springen naar inhoud

natuurkunde/scheikunde, motor op waterstof.

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Barhino

Barhino

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2012 - 13:51

Hallo,

Sinds kort is mijn waterstof machine eindelijk af. Ik zal even toelichten hoe die werkt zodat jullie een beter beeld krijgen.

Ik heb 2 harde petflessen gebruikt (dus niet van die slappen zoal er nu zijn), waar ik de onderkant vanaf heb gehaald. Deze 2 flessen zitten op een bakje gekit (100% water dicht), waarin ik 2 anode en 2 kathode heb gemaakt (dit omdat ik wilde zien of er dan iets anders gebeurde dan wat ik op school zag met 1 anode en kathode). Ik heb de draden buiten de machine aan elkaar gemaakt en aan een oude autoaccu verbonden. Nu komt dus in de ene fles waterstof en in de andere zuurstof. Aan de kant waar waterstof komt heb ik een slangetje in de dop gemaakt, zodat het eruit kan. Het water heb ik verzadigt met gewoon keuken zout.

Nu mijn machine werkt mil ik het gaan gebruiken voor mijn profielwekstuk die ik volgend jaar moet inleveren. Mijn idee was om te proberen een simpele oude brommer motor (die ik al heb), op waterstof te laten werken. Niet dat het gelijk op een brommer komt die 100 kan, maar gewoon dat de motor stationair kan draaien.

Dan nu eindelijk mijn vraag :P

Nu ik waterstof kan maken, wil ik het dus bewaren want mij machine maakt natuurlijk niet genoeg in 1x om die motor voldoende brandstof te kunnen geven.
Voor het opslaan wilde ik een gasfles gebruiken waarin ik het met een simpele compressor onder een lage druk stop. Mijn eerste vraag: onder welke druk blijft het veilig. Mijn tweede vraag is hoeveel waterstof ik maximaal kan bewaren, zonder dat het heel gevaarlijk word.

Als mensen nog wat andere tips hebben waar ik op moet letten dan hoor ik dat graag.

Ik doe dit allemaal uiteraard in de tuin.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40600 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2012 - 16:01

Dag Barhino,

Besef aub dat je in alle opzichten levensgevaarlijk bezig bent. Waterstofgas is geen speelgoed. Het bewaren in een gasfles lijkt me nog wel het minst gevaarlijke van heel de exercitie, het overbrengen van eht ene vat naar het andere is levensgevaarlijk.

Verder schrijf je dat je als elektrolyt gewoon keukenzout hebt gebruikt, tot verzadiging notabene. Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar grote kans dat je niet verwaarloosbare hoeveelheden chloorgas hebt geproduceerd. Ook al niet gezond.

Waterstof is "leuk" in kleine hoeveelheden, mét de nodige veiligheidsmaatregelen (en alleen werken in de tuin is daarvoor niet voldoende), zonder het onder serieuze druk te brengen. Voor alles wat je meer wil doen moet je ten eerste verstand van zaken hebben, en ten tweede professioneel materiaal.

Wees wijs en bedenk iets minder gevaarlijks.

Wetenschapsforum wil daarom part noch deel hebben aan je experiment. Onze huisregels vermelden een en ander betreffende explosieven en gevaarlijke stoffen, en daarom sluiten we deze topic.

moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures