Springen naar inhoud

Wat is een geur precies?

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2012 - 08:51

Beste wsf-leden,

Ik vraag me al een tijdje af wat een geur nou eigenlijk is.
Hoe kan het dat een stof die niet verdampt toch een geur afgeeft, bijvoorbeeld drop.
Het enige wat ik kon bedenken is dat de stof eigenlijk wel verdampt, maar dat dit bijna verwaarloosbaar is.
mvg,

Liam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Aertsvijand

Aertsvijand

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2012 - 10:35

Er zullen inderdaad altijd wel moleculen van de stof loskomen. Of je dat echt verdampen kan gaan noemen weet ik niet echt, dan zou het in feite nog eerder sublimeren zijn, maar het is inderdaad wel afkomstig van de stof zelf. Combineer dat met het feit dat je neus, zeker voor bepaalde stoffen, een zeer gevoelige "detector" is en dan heb je je antwoord.

Wat geur dan juist is, zijn die moleculen die interageren met receptoren in je neus, die op hun beurt weer prikkels naar de hersenen doorsturen.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."
- Gary Raser, LIMU

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2012 - 13:51

Er zullen inderdaad altijd wel moleculen van de stof loskomen. Of je dat echt verdampen kan gaan noemen weet ik niet echt, dan zou het in feite nog eerder sublimeren zijn, maar het is inderdaad wel afkomstig van de stof zelf. Combineer dat met het feit dat je neus, zeker voor bepaalde stoffen, een zeer gevoelige "detector" is en dan heb je je antwoord.

Wat geur dan juist is, zijn die moleculen die interageren met receptoren in je neus, die op hun beurt weer prikkels naar de hersenen doorsturen.

Ja, de vraagstelling was een beetje fout, maar ik bedoelde wat een bepaalde stof een geur gaf.
Maar dankje, ik heb het antwoord.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures