[scheikunde] Titratiecurve en pH berekening van een zwak zuur (HClO2) en een sterke base (NaOH) met eenzelfde concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Titratiecurve en pH berekening van een zwak zuur (HClO2) en een sterke base (NaOH) met eenzelfde concentratie

Ik moet in een excelbestant de pH berekening en een titratiecurve opstellen van een zwak zuur (HClO2) en een sterke base (NaOH) met een concentratie van beide 0,5M. De pKz van het zuur is 2,00 en de stechiometrische verhouding is 1/1.

Nu heb ik een pH van 1,15 wanneer er nog geen NaOH is toegevoegd (0ml). Maar wanneer er 1ml NaOH is toegevoegd kom ik een pH van 1,05 uit?! Daarna stijgt de pH zoals verwacht.

Om de pH bij de start (0mL NaOH) te berekenen gebruik ik de formule van een zwak zuur (pH = (1/2)*(pKz - log10(Czuur) ) de concentratie die ik gebruik is 0,5M.

Om de pH te berekenen na toevoeging NaOH, gebruik ik de formule van een Buffer

(pH = pKz - log10 (C zuur/ C zout) ) het zout dat word gevormd is NaClO2 en heeft hetzelfde aantal mol als NaOH toegevoegd. Voor de C zuur gebruik ik het aantal mol van het zuur dat niet is omgevormd in NaClO2 , met het volume houd ik geen rekening omdat dit zowel bij teller en noemer hetzelfde is.

Het excel bestand: https://dl.dropbox.c...%207%205TC.xlsx

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratiecurve en pH berekening van een zwak zuur (HClO2) en een sterke base (NaOH) met eenzelfde concentratie

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titratiecurve en pH berekening van een zwak zuur (HClO2) en een sterke base (NaOH) met eenzelfde concentratie

ik heb, zo snel kijkend, geen echte "fout" ontdekt. Je moet je realiseren dat de formules die je gebruikt steeds benaderingen zijn die alleen onder bepaalde voorwaarden goed gelden. Bijv. de bufferberekening is het meest nauwkeurig in het "midden" van de buffer (even veel zout als zuur). Als je dus op de "grens" van het buffergebied wisselt van formule (gewoon zwak zuur naar buffer) loop je kans op inconsistenties.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titratiecurve en pH berekening van een zwak zuur (HClO2) en een sterke base (NaOH) met eenzelfde concentratie

Overigens loopt het wel serieus mis vanaf het eq. punt: je berekent de pH op het eq. punt uit het aantal mol zout, en niet de concentratie.

Verder is het aantal mol OH- (en daaruit de concentratie) na het eq. punt alleen afhankelijk van de "surplus" aan NaOH dat je toevoegt.

Nog eens naar kijken, zou ik zeggen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer