verliefdheids-stofje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 31

verliefdheids-stofje

gegroet!

een zoveelste vraag!!

ik ben te weten gekomen dat verliefdheid veroorzaakt door een soort hormoon (maar niet het welke en waar het aangemaakt word) maar mijn eigelijke vraag:

is het waar dat dit hormoon na een bepaalde tijd is "uitgewerkt" en je dus niet meer "verliefd" bent ?? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: verliefdheids-stofje

Fink schreef:gegroet!

een zoveelste vraag!!

ik ben te weten gekomen dat verliefdheid veroorzaakt door een soort hormoon (maar niet het welke en waar het aangemaakt word) maar mijn eigelijke vraag:

is het waar dat dit hormoon na een bepaalde tijd is "uitgewerkt" en je dus niet meer "verliefd" bent ?? :roll:
Het kan waar zijn. Het is afhankelijk van de theorie die je hanteert. Men weet wel dat er hormonen verliefdheid bepalen maar men weet niet hoe de interactie is tussen die hormonen. En laten nu die interacties bepalend zijn voor de uitkomstvariabele verliefdheid. (En dan spreek ik nog niet van additieve effecten)

Vulgariserende literatuur over verliefdheid:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 597

Re: verliefdheids-stofje

het is zo dat je in het begin van een relatie verliefd bent,

maar nadien verdwijnt deze verliefdheid en blijft er gewone liefde over (of in het ongustige geval haat lol)

dit zal dan met deze stoffen te maken hebben die dan langzaam aan verdwijnen

Berichten: 31

Re: verliefdheids-stofje

dus je blijft die stof niet aanmaken?

waarom enkel in het begin ?

Berichten: 64

Re: verliefdheids-stofje

Een van de stofjes die betrokken zijn bij verliefdheid, is fenylethylamine. Het komt in heel lage concentraties in je hersenen voor en reguleert aantrekking en opwinding. Het zit ook in chocolade.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: verliefdheids-stofje

Sexuele aantrekkingskracht wordt voornamelijk bepaald door feromonen. Dit wordt onbewust door mensen geroken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 64

Re: verliefdheids-stofje

Sexuele aantrekkingskracht wordt voornamelijk bepaald door feromonen. Dit wordt onbewust door mensen geroken.
Ja, dat is een ander verhaal. Met aantrekking bedoelde ik de processen die in je eigen hersenen plaatsvinden, als jij zelf iemand aantrekkelijk vind. In dit topic gaat het over interne signaaloverdracht. Niet over communicatie tussen potentiele partners. Sorry voor de dubbelzinnige term 'aantrekking'

Berichten: 31

Re: verliefdheids-stofje

dus chocolade eten en geen deo gebruiken is de boodschap ?

Berichten: 26

Re: verliefdheids-stofje

als je in een achtbaan zit , of iets anders spannends dan word het je meer verliefder. komt door een stofje (ben de naam even kwijt) die dan mer aangemaakt wordt. dus ga een niet saai naar de bios maar naar een attractie park

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: verliefdheids-stofje

adrenaline?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 31

Re: verliefdheids-stofje

dat is toch het "fight or run" hormoon ? ik leg de link met verliefdheid niet meteen maar dat kan aan mij liggen.

Berichten: 597

Re: verliefdheids-stofje

Fink schreef:dus je blijft die stof niet aanmaken?

waarom enkel in het begin ?
omdat dit veroorzaakt wordt door bepaalde prikkels volgens mij

en na een tijd zijn de prikkels niet meer hetzelfde of niet meer zo geconcentreerd

ik zeg wel, dit is wat ik DENK en sta open voor elke wetenschappelijke verbetering

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: verliefdheids-stofje

Eventjes: 75% van wat hier gezegd is zijn vooral vermoedens.

Zo'n onderzoeken zijn vooral gebaseerd op correlaties en daar kan me nu eenmaal geen oorzaak-gevolg aan vastbinden.

De werking van feromonen is alleen nog maar op dierenniveau aangetoond. Feromonenonderzoek is natuurlijk een hype, het enigste waarbij feromonen een mogelijke rol spelen is het gelijkstellen van de menstruatiecyclus (maar dat is dan een foute reducering van het eigenlijke ingewikkelde onderzoek waarbij bepaalde fases in de menstruatiecyclus leiden tot bepaalde feromonen die op hun beurt ertoe leiden dat de menstruatiecyclus langer of korter wordt)

Dat allerlei stofjes of hormonen te maken hebben met verliefdheid kan kloppen. Maar waarom en hoe? Daar bestaan alleen nog maar speculatieve theorieën over.

Bovendien kan ik je wel zeggen: als het gekend zal zijn zal je het wel weten want dan gebruik ik die theorie om Angelina Jolie te versieren.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 597

Re: verliefdheids-stofje

[quote="Napoleon Dynamite"]Eventjes: 75% van wat hier gezegd is zijn vooral vermoedens quote]

quote="Napoleon Dynamite"]

Dat allerlei stofjes of hormonen te maken hebben met verliefdheid kan kloppen. Maar waarom en hoe? Daar bestaan alleen nog maar speculatieve theorieën over.]

dat zal dan ook de reden zijn hé

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: verliefdheids-stofje

Fink schreef:dus je blijft die stof niet aanmaken?

waarom enkel in het begin ?


omdat het hetzelfde werkt als bepaalde drugs, je hebt er steeds meer voor nodig voor hetzelfde effect, en op gegeven moment (vaak na rond de 3-4 maanden) trekt je lijf het gewoon niet meer omdat het superveel aan moet maken met minimaal effect. dus stopt het met dat hormoon, en gaat het over op een ander, wat bv het houden van gevoel veroorzaakt

Reageer