[scheikunde] Lewis structuur binaire binding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

Lewis structuur binaire binding

Dag,

Ik ben bezig met volgende reactie, die ik dien te balanceren:
\(Hg_{2}Cl_{2}+NH_{3} => Hg + HgNH_{2}Cl + NH_{4}Cl\)
Ik heb reeds de oxidatiegetallen van de reagentia en de producten geidentificeerd.

Maar ik begrijp de structuur van
\(Hg_{2}Cl_{2}\)
niet helemaal.

Indien dit een combinatie is van 2 binaire structuren, met

OG Cl = -1

OG Hg = +1

Maar hoe dien ik de bindingen dan te begrijpen?

Neem nu
\(Cl_{2}\)
beide Cl atomen geven noch krijgen elekronen. Hun OG wijzigt hier niet, maar hoe verloopt de binding met Hg dan? Wat is de oorzaak ervan?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Lewis structuur binaire binding

De structuur is iets als Cl-Hg-Hg-Cl, maar je kan het inderdaad zien als twee Hg-Cl. Dus de O.G.'s zijn juist zoals jij ze zegt.

Maar je raakt een interessant punt aan, bij balancering van redoxreacties zijn oxidatiegetallen soms moeilijk te vinden als je de structuur niet kent. Bijvoorbeeld bij thiosulfaat (S2O32-) hebben de twee S een ander O.G., daarom zijn er meer algemeen toepasbare manieren om zo'n reactie te balanceren:

* zoek de halfreacties

* balanceer alle atomen, behalve O en H

* Balanceer O door H2O bij te zetten aan één kant

* balanceer H door H+ aan een kant bij te zetten

* indien H+ rechts staat van de pijl, voeg links en rechts OH- toe om deze weg te werken (waarbij H+ met OH-, H2O geeft)

* balanceer de ladingen met elektronen

* tel de juiste veelvouden van de halfreacties op, zodat links en rechts even veel elektronen

* vereenvoudig
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 232

Re: Lewis structuur binaire binding

Ja inderdaad, het tricky gedeelte is (voor mij althans) het correct interpreteren van de bindingen. Simpele structuurformules geen probleem, maar complexe structuren probeer ik dmv. lewisstructuur uit te werken.

Kan ik ergens een duidelijke tabel downloaden waar vermelding van alle oxidatiegetallen van de elementen staan? Dan is het slechts nog kwestie van verstandig te structuur samen te stellen. Want idd. er zijn verschillende combinatie's mogelijk, en dus ook verschillende foute paden om de reactie te balanceren.

Mvg

Reageer