[scheikunde] neerslag met kaliumfosfaat encalciumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

neerslag met kaliumfosfaat encalciumchloride

Heey allemaal,

Ik was bezig het volgende te berekenen, maar helaas kwam ik niet verder dan het opstellen van de reactievergelijking. :

Men voegt 20,0 mL 0,15M Kaliumfosfaat-oplossing bij 0,15 mL 0,10M Calciumchloride-oplossing. ("M" betekent concentratie)

Gevraagd wordt het aantal gram neerslag dat ontstaat.

3 Ca2+(aq) + 2 PO43-(aq) - Ca3(PO4)2. Is dit de goede reactievergelijking om mee verder te rekenen of moet het deze zijn?

6K+(aq) + 2 PO43-(aq) + 3 Ca2+(aq) + 6 Cl-(aq) - Ca3(PO4)2 + 6 K+(aq) + 6 Cl-(aq)

Verder vroeg ik me af hoe ik de massa van de losse ionen moet bepalen van samengestelde ionen.

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Bij deze maar meteen de sub- en superscript aangepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: neerslag met kaliumfosfaat encalciumchloride

  1. Het gebruik van sub- en superscript is bij reactievergelijkingen met ionen zeer wenselijk, dat maakt alles veel leesbaarder.
  2. De eerste reactievergelijking is inderdaad de neerslagreactie die je zoekt. Je gaat echter nog bijkomende info nodig hebben, want dit zijn niet de enige reacties die doorgaan. correcter: evenwichten die zich instellen. Welke?
  3. De massa van ionen kan je gewoon bepalen uit de elementsamenstelling. Naar ladingen moet je niet kijken, elektronen wegen praktisch gezien niets. Gewoon behandelen zoals je altijd moleculaire gewichten berekend dus. Ik betwijfel echter of je die massa's nodig hebt voor je oefening.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 2

Re: neerslag met kaliumfosfaat encalciumchloride

Stel ik wil weten wat de massa van de fosfaat PO43-weten van de 20,0 mL 0,15M K3PO4 hoe bereken ik dit dan?

Bedankt voor de informatie Aertsvijand.

Ps. als dit onlogisch klinkt, aub verbeteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: neerslag met kaliumfosfaat encalciumchloride

Hetzelfde stappenplan volgen dat je voor elk MG doet
  1. Hoeveel mol (kalium)fosfaat zit er in de oplossing
  2. Hoeveel weegt één mol fosfaat (niet kaliumfosfaat dus, gewoon PO43- )
  3. Combineren om te weten hoeveel gram fosfaat er in de oplossing zit
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer