Spieren of vet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Spieren of vet?

Hallo, ik heb een vraag met betrekking tot metabolisme.

In onze vriendengroep hebben we een discussie over vetverbranding en spierverbranding.

Mijn stelling is dat er geen spieren worden afgebroken, zolang er nog vetreserves beschikbaar zijn.

Volgens mij is dit niet meer dan logisch, omdat het lichaam immers overtollige energie in vet opslaat. Je wordt immers vetter als je meer eet en niet gespierder.

Een aantal van onze vrienden is echter van mening dat het lichaam eerder energie uit spiermassa haalt, omdat spieren uit eiwit bestaan wat gemakkelijker in energie kan worden omgezet dan vet.

Wij zijn nogal leken op dit gebied en wij krijgen verschillende, soms tegenstrijdige antwoorden van de huisarts, sportmasseur en diëtiste.

Kunnen jullie ons verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spieren of vet?

Beantwoordt dit je vraag?

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Spieren of vet?

Dit is afhankelijk van hoeveel energie je lichaam op een bepaald gegeven moment nodig heeft.

Op het internet of in geneeskundeboeken zijn ongetwijfeld hele mooie curves te zien, die ongeveer aangeven bij wat voor inspanningsniveau je hoeveel van wat verbrandt. Je verbrandt overigens van beide, afhankelijk van hoeveel opgeslagen energie (glycogeen -> glucose) je voor de desbetreffende inspanning nodig hebt, hoe snel je dat nodig hebt en hoeveel je waar tot je beschikking hebt.

Reageer