TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

TNO: Nederland glijdt af als innovatieland


Qua innovatie is Nederland een middenmoter met een duidelijke neiging tot afglijden. En dat kun je mede een overheid verwijten die te weinig doet en te weinig duidelijke keuzes maakt. Dat valt op te maken uit het rapport ‘De staat van Nederland innovatieland 2012’, dat zojuist is gepresenteerd door TNO en het Haags Centrum voor Strategische Studies.


De samenstellers suggereren dat het Nederlandse bedrijfsleven vooral gebrek heeft aan nieuw bloed. Er zijn wel veel starters, maar driekwart haalt het niet en de rest groeit minder hard dan je zou willen. En degenen die wèl hard groeien (‘gazelles’, volgens het Financieele Dagblad) zitten vooral in de ICT en de dienstverlening, en zelden in de ‘harde’ industrie.


...


Lees verder: http://www.c2w.nl/tno-nederland-glijdt-af-als-innovatieland.264397.lynkx


Bron: C2W

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

Nederland heeft per definitie meer een dienstverlenend ondernemersklimaat dan een industrieklimaat. De nieuwe bedrijven zullen hoogstwaarschijnlijk éénmans bedrijven zijn.


Verder vraag ik mij al jaren af wat de kwaliteit van de -zakelijke- mensen is die emigreren. Het CBS heeft daar geen informatie over en dat is erg bijzonder.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

De 'harde industrie' is een rare benaming. Alles word toch gemaakt in het verre oosten en daar moet je niet mee willen concurreren.


Nederland heeft het altijd een beetje makkelijk gehad met de grote bedrijven, Het gevaar is dat deze bedrijven fuseren en hun ontwikkeling ergens anders naartoe verplaatsen.


Industrie volgt de goedkoopste arbeidskracht, maar ontwikkeling begint ook lichtelijk die eigenschap aan te nemen. Nederland geeft misschien wel veel uit aan fundamenteel onderzoek, maar niet genoeg aan innovatief onderzoek voor nieuwe producten en diensten. Ik denk dat men de tehnische sector minder moet belasten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

DePurpereWolf schreef: ma 11 jun 2012, 12:39
De 'harde industrie' is een rare benaming. Alles word toch gemaakt in het verre oosten en daar moet je niet mee willen concurreren.
Zeg dat eens tegen een Duitser. Die zal je hard uitlachen.

En ook in Nederland hebben we nog veel maakindustrie: Oce, ASML, Stork, Damen Shiphyards, Nedap, etc.


En daarnaast hebben we ook nog een hele sterke offshore sector, een voedsel industrie en een chemische sector. Allemaal harde industrie, allemaal in Nederland. Verder zijn we ook een kei in het onszelf naar beneden waarderen. Ja, er liggen een aantal, mogelijk zelfs fundamentele, beren op de weg, maar zo slecht gaat het allemaal nog niet.

Industrie volgt de goedkoopste arbeidskracht, maar ontwikkeling begint ook lichtelijk die eigenschap aan te nemen. Nederland geeft misschien wel veel uit aan fundamenteel onderzoek, maar niet genoeg aan innovatief onderzoek voor nieuwe producten en diensten. Ik denk dat men de technische sector minder moet belasten.
Industrie volgt de goedkoopste productiekosten, dat is iets anders. Op arbeidskracht verliezen we het op dit moment inderdaad van landen als China en India, maar dat blijft, met deze snel opkomende economieën, natuurlijk niet zo. In het westen hebben we goed laten zien door slimme productieprocessen toe te passen, hoog kwalitatieve producten tegen lage kosten te kunnen leveren. Kijk maar naar bijvoorbeeld de auto industrie. Ook de tendens die een jaar of tien geleden is ingezet (alle produktie naar China, alle dienstverlening naar India) is inmiddels al lang achterhaald. Het gras bleek toch aanzienlijk minder groen dan werd verwacht.


Het is jammer dat het nieuwsbericht alleen de negatieve aspecten van het TNO rapport eruit worden gehaald. Er staat namelijk ook veel positiefs in. Daarnaast zijn de statistieken erg misleidend. De hoeveelheid R&D uitgaven zegt niets over de innovativiteit van een land. In tegendeel zelfs, Nederland is in staat geweest om met beperkt middelen toch met de wereldtop mee te kunnen. En dat voor een landje van 40.000 km2.


De opmerkingen over de topsectoren vind ik mijn inziens wel terecht. We zijn inmiddels drie jaar verder en nu pas zijn de eerste innovatiecontracten afgesloten. Wel raar dat TNO zo negatief is over de topsectoren, terwijl ze zelf aan tafel zaten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

Bart schreef: ma 11 jun 2012, 14:34
Zeg dat eens tegen een Duitser. Die zal je hard uitlachen.
De Volkswagens en Mercedes fabrieken staan van oudsher in Duitsland. Ik denk dat Duitsland het zelfde probleem heeft als Nederland, van oudsher word er al geinnoveerd door grote bedrijven dus hoeft de overheid niet bij te springen. Ik zou graag de lachende Duitser willen vragen of hij geen concurrentie voelt van Hyundai, Kia, Toyota, Mazda, Honda, Lexus, Daihatsu, Suzuki, Subaru, etc.


Hoeveel van een apple Iphone word in california gemaakt? Hoeveel van een TomTom? Voor elektronica is het niet belangrijk waar het gemaakt word, het is belangrijk waar het ontworpen word.

En ook in Nederland hebben we nog veel maakindustrie: Oce, ASML, Stork, Damen Shiphyards, Nedap, etc.
Misschien neem ik de maakindustrie iets te specifiek. Ik denk dan meer aan consumenten producten. Geen van deze bedrijven maken consumenten producten.

En daarnaast hebben we ook nog een hele sterke offshore sector, een voedsel industrie en een chemische sector. Allemaal harde industrie, allemaal in Nederland.
Misschien weet ik dan wel niet wat harde industrie is.


Industrie volgt de goedkoopste productiekosten, dat is iets anders. Op arbeidskracht verliezen we het op dit moment inderdaad van landen als China en India, maar dat blijft, met deze snel opkomende economieën, natuurlijk niet zo. In het westen hebben we goed laten zien door slimme productieprocessen toe te passen, hoog kwalitatieve producten tegen lage kosten te kunnen leveren. Kijk maar naar bijvoorbeeld de auto industrie. Ook de tendens die een jaar of tien geleden is ingezet (alle produktie naar China, alle dienstverlening naar India) is inmiddels al lang achterhaald. Het gras bleek toch aanzienlijk minder groen dan werd verwacht.


Het is jammer dat het nieuwsbericht alleen de negatieve aspecten van het TNO rapport eruit worden gehaald. Er staat namelijk ook veel positiefs in. Daarnaast zijn de statistieken erg misleidend. De hoeveelheid R&D uitgaven zegt niets over de innovativiteit van een land. In tegendeel zelfs, Nederland is in staat geweest om met beperkt middelen toch met de wereldtop mee te kunnen. En dat voor een landje van 40.000 km2.


De opmerkingen over de topsectoren vind ik mijn inziens wel terecht. We zijn inmiddels drie jaar verder en nu pas zijn de eerste innovatiecontracten afgesloten. Wel raar dat TNO zo negatief is over de topsectoren, terwijl ze zelf aan tafel zaten.

Als ik naar Nederland kijk, dan vind ik dat ze enorm goed zijn in fundamenteel onderzoek. En dat het bedrijfsleven erg gezond is. Ik mis echter de tussenstap. Er is wel wat te vinden. Maar als we Philips niet hadden, wat zou er dan aan halfgeleider innovatie zijn? Wat ik zoek is een instituut waar bedrijven en academici samen komen om nieuwe producten te creeeren.


Ik ben bang dat al het geld dat in fundamenteel onderzoek gaat, via publicaties verdwijnt naar het buitenland. Dan kunnen we blij zijn met het aantal Nobel laureaten, maar het brengt geen brood op de plank.


Ook ben ik bang dat bedrijven die niet van oudsher Nederlands zijn, vertrekken naar een land waarin de regering wel actief bedrijven benadert om samen te werken in onderzoeksinstituten.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

Dit valt ook deels te verwijten aan de individuele ministers van de afgelopen tijd.


Neem ene Edith Schippers die naar de VS gaat op zoek naar innovatie en nieuwe ideeën in de medische sector, komt ze enthousiast terug met dingen die we hier al tig jaar hebben. En bedankt. Dan vraag je je toch af of zo'n persoon überhaupt wel met haar ministerpost bezig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

Wat DePurpereWolf zegt.


Als we innovatie puur laten afhangen van het bedrijfsleven moet er wel een toekomstige winstmarge haalbaar zijn willen ze er ook daadwerkelijk geld in steken en onderzoek naar doen. Op dit gebied en met name bij zaken waar de winst voor bedrijven niet direct zichtbaar is, kan het (is het!) wenselijk dat de overheid een staaltje protectionisme of subsidiëring voert.


Helaas zien de mannen in Den Haag dat niet, waarschijnlijk is hun agenda te beperkt tot ik gok zo'n 4 jaar, terwijl dit soort zaken zich spreiden over een tijdsspanne van veel langer, in sommige gevallen zelfs langer dan een mensenleven.


Zie de VS waar men dacht puur op dienstverlening in voornamelijk de financiële sector te leven. Een groot deel van de productie is naar het buitenland vertrokken, omdat producten door gebrek aan innovatie en verbetering net zo goed voor minder geld in een derdewereldland gemaakt kunnen worden. Supercomputertechnologie bijvoorbeeld staat daar nog wel hoog op de ranglijst, ra ra waarom..

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: TNO: Nederland glijdt af als innovatieland

Grundfos in Denemarken hecht veel waarde aan innovatie. Ze hebben hiervoor een jaarlijkse prijs ingesteld. Men werkt voor dit doel ook samen met bv bedrijven in Rusland.


http://nl.grundfos.com/content/gnl/nl/about-us/the-grundfos-prize/former-award-winners.html


Denemarken heeft als basis een kenniseconomie. Dat realiseren zij zich zeer goed en is terug te vinden in een aantal beleidsdoelen zoals opleidingen geven aan alle doelgroepen. Voorbeeld: wordt je werkeloos dan kom je onmiddellijk in een scholingstraject voor nieuwe mogelijkheden. Ook dit is innoveren,


Er is een zeer actieve en succesvolle samenwerking tussen de universiteiten en het bedrijfsleven om innovatie als zodanig te promoten, maar ook toepasbaar en uitvoerbaar te maken tussen beiden.

De universiteit in Århus heeft daar recentelijk een pluim op de hoed gekregen.
nothing will change without a rebel

Reageer