[scheikunde] Zure, neutrale en basische oplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Zure, neutrale en basische oplossingen

Goedendag,

Ik heb morgen een so en ik heb een so gekregen van de havo versie en die ziet eruit als volg:

Er wordt 105,8 mg zuur HX afgewogen en opgelost in 250 mL water.

De molaire massa van HX is 63,01 gram.mol-1.

Er wordt een pH gemeten van 2,17.

3. Is HX een sterk zuur? Motiveer je antwoord

Er wordt een mengsel gemaakt van 35,0 mL 0,180 molair salpeterzuuroplossing en 25,0 mL 0,040 molaire zwavelzuuroplossing.

Neem aan dat HSO4- voor 60% splitst in SO42- en H+

4. Bereken de pH van het mengsel

Van het zwakke zuur HZ wordt 0,025 mol opgelost in water en aangevuld tot 1,00 liter. Na enige tijd ontstaat er een evenwicht.

5. Geef de evenwichtsvergelijking voor het oplossen van HZ in water

De pH van dit evenwichtsmengsel wordt gemeten met een pH-meter en blijkt 3,179 te zijn.

6. Bereken de concentratiebreuk

7. Beredeneer dat het zwakke zuur HZ azijnzuur (CH3COOH) moet zijn geweest.

Ik heb de antwoorden jammer genoeg niet en de leraar heeft alleen tot en met 2 behandeld.

Dus mijn vraag is of jullie mij misschien kunnen helpen. Ik heb nogal problemen met 3 t/m 7, want ik weet het antwoord niet zeker.

Bij opgave 3 heb ik uitgewerkt als volg: 63.01 * 4 = 252.04 mol. L en hiervan is de pH = 2.40 maar de gegeven pH is 2.17, wat kan ik hieruit leiden? dat dit een sterk zuur is?

Voor de rest van de vragen 4 t/m 7 weet ik niet hoe je dit moet berekenen, jammer genoeg staat er ook niet in Chemie overal sk vwo deel 1 over hoe je de evenwichtsmengsel moet geven of de concentratiebreuk moet berekenen.

Dus ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen!

Nog hartelijk bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zure, neutrale en basische oplossingen

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Zure, neutrale en basische oplossingen

Ik snap nu uiteindelijk 3, 5, 6

Maar kunnen jullie me a.u.b. helpen met opdracht 4 en 7?

Reageer