zurenlijst (met toepassingen)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

zurenlijst (met toepassingen)

ik ben een samenvatting aan het maken ...

ik ben nu bezig aan de zuren met hun formule en toepassingen

een helpende hand is hierbij heel erg geappricieerd ...

iedereen alvast een prettig vakantie toegewenst

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zurenlijst (met toepassingen)

De toepassing van zuren? De pH waarde omlaag brengen (of omhoogbrengen) is de enige functie. Buffers maken in combinatie met hun geconjugeerde base is ook een functie. Speciefieke functies zijn er niet.

Misschien wel handig om te kort 'piranha water' en konings water' te vermelden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Zoutzuur is heel handig om roest te verwijderen, maar volgens mij geldt dat voor de meeste zuren.

Verder worden een aantal zuren gebruikt voor smaak in producten.

Of als conserverings middel.

Berichten: 31

Re: zurenlijst (met toepassingen)

ja, deze toepassingen bedoel ik ...

Berichten: 31

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Misschien wel handig om te kort 'piranha water' en konings water' te vermelden.


dat zal ik doen ... maar het is echt moeilijk om zo'n lijst samen te stellen!

Berichten: 1.379

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Je kunt het beste een lijst met een rangorde aanleggen. In volgorde van hoeveelheden die geproduceerd en die verkocht worden.

Ongetwijfeld zullen zoutzuur en zwavelzuur daarin de lijstaanvoerders zijn. Je hebt daarvoor marketing gegevens nodig die wel ergens te vinden zullen zijn.

Kenmerkend voor zoutzuur en zwavelzuur is dat het overschotzuren zijn.

HCL is een overschot bij het chloreren van organische producten. Zwavelzuur wordt gemaakt van overschot SO2 om te verhinderen dat dit in de atmosfeer

terecht komt en zure regen gaat veroorzaken.

Beide zuren zijn daardoor goedkoop en kunnen op een laagwaardige wijze worden toegepast. Bijvoorbeeld bij het etsen van staal.

Salpeterzuur, fosforzuur en azijnzuur zullen ook wel toppers zijn die boven in dit lijstje thuishoren. Enzovoort, enzovoort. Ik denk dat je er in een grote technische encyclopedie heel wat over zult kunnen vinden. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 31

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Dank u wel H. Zeilmaker, voor de tip

andere zuren zijn welkom ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: zurenlijst (met toepassingen)

salpeterzuur, fosforzuur en zwavelzuur worden overal in de tuinbouw gebruikt om de pH van voedingsoplossingen in orde te maken. Alledrie de zuurresten (nitraat, fosfaat en sulfaat) zijn tevens onmisbare voedingsstoffen (macro-nutriënten) voor planten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: zurenlijst (met toepassingen)

zwavelzuur wordt gebruikt in autobatterijen als elektrolyt

in combinatie met salpeterzuur heet het nitreerzuur, en raar maar waar, het wordt gebruikt om te nitreren (explosieven)

zoutzuur gemengd met salpeterzuur heet koningswater/aqua regia

...

andere die je nog kan aanhalen:

oxaalzuur, zwaveligzuur, salpeterigzuur, de 4 chloorzuren, mierenzuur, citroenzuur, melkzuur, boterzuur, DNAcid, en nog een hoop andere

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Mineralen herkennen! :roll:

Doe wat HCl op een calciet en het zal opbruisen, doe er wat op een kwarts, er gebeurt niets, terwijl ze erg op elkaar lijken. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Vloeibare gootsteen onstopper is geconcentreerde zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Vloeibare gootsteen onstopper is geconcentreerde zwavelzuur.
Ik dacht NaOH...... :roll: :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Jan, je hebt helemaal gelijk. Gootsteen ontstopper kan elke loog zijn. Natronloog is de keus bij uitstek, omdat deze goedkoop is in de productie en Na+ relatief onschuldig is.

Waar altijd op moet worden gelet is dat men gewoon 'gootsteen ontstopper' gebruikt en niet bijvoorbeeld een fles geconcentreerd NaOH. De warmte ontwikkeling die hierbij optreed kan zo groot zijn dat de opvangbak of de leidingen kapot gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: zurenlijst (met toepassingen)

Het is net omgekeerd. De grote warmteontwikkeling krijg je als je vast NaOH in weinig water brengt. Bijvoorbeeld als je veel vast NaOH in de zwanehals van een wastafel brengt. Als je er een afgekoelde geconcentreerde NaOH oplossing in giet is het warmte effect veel minder. De grote hoeveelheid oploswarmte komt dan niet meer vrij. Dat is al gebeurd bij het maken van die oplossing.

Een beschermbril en handschoenen zijn hierbij niet overbodig. H.Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.746

Re: zurenlijst (met toepassingen)

het kan ook zwavelzuur zijn ik heb beiden al gezien als ontstopper (natriumhydroxide en zwavelzuur)

Reageer