Springen naar inhoud

Maximale toegestane pH-waarde Frisdrank

• Log in om te kunnen reageren

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2012 - 08:49

hallo,

Ik weet dat cola een pH-waarde heeft van ongeveer 2,6. Dit is natuurlijk ontzettend hoog maar je merkt er niks omdat het wordt gemaskeerd door ontzetten veel suikers, zoetstoffen, E-nummers enz.
Ik vroeg me alleen af, wat is de laagste (dus zuurste) toegestane pH-waarde voor een frisdrank?

Mvg,

Perdarx
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2012 - 11:36

Ik denk dat je bedoelt de laagst toegestane waarde?

Volgens mij is die er niet echt, zolang het product niet gevaarlijk is voor de gezondheid.

Overigens moet je je niet verkijken op de pH: dat is maar een deel van het verhaal. Gezien cola wordt aangezuurd met een relatief sterk zuur (fosforzuur) is de totale hoeveelheid zuur niet bijzonder groot (in de zin dat je relatief weinig base nodig hebt om het weg te titreren). Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld sinaasappelsap zit er in cola minder zuur, hoewel de pH iets lager is.
Victory through technology

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2013 - 10:37

Dankje,

Maar daarnaast heb ik nog een vraag hoe kan de pH waarde negatief worden?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2013 - 13:46

De pH is gewoon een wiskundige berekening, namelijk de negatieve logaritme van de concentratie H+. Afhankelijk van de input zal daar een positief of een negatief getal uitkomen.

Bereken eens de pH van 10M HCl.

(Noot: bij hoge concentraties, zoals hier het geval, gaat de simpele formule pH = -log([H+]) niet volledig meer op, maar het principe wordt wel duidelijk.)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2013 - 08:46

De pH is gewoon een wiskundige berekening, namelijk de negatieve logaritme van de concentratie H+. Afhankelijk van de input zal daar een positief of een negatief getal uitkomen.

Bereken eens de pH van 10M HCl.

(Noot: bij hoge concentraties, zoals hier het geval, gaat de simpele formule pH = -log([H+]) niet volledig meer op, maar het principe wordt wel duidelijk.)

Maar het gaat toch om het aantal H3O+ionen en niet om de H+? want ik heb geleerd dat heb geleerd dat n(H3O+)=10-pH en pOH+pH= 14

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2013 - 09:23

H+ is een verkorte notatie voor H3O+, onderstaande reacties zijn precies dezelfde:

HCl + H2O rightarrow H3O+ + Cl-

HCl rightarrow H+ + Cl-

Bij de tweede reactie weet men dat HCl met H2O reageert en zo H3O+ vormt. Omdat dat allemaal wat onnodig schrijfwerk is gebruikt men regelmatig de verkorte vorm.

want ik heb geleerd dat heb geleerd dat n(H3O+)=10-pH

Dit kan je m.b.v. wat wiskunde schrijven als LaTeX
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2013 - 14:18

H+ is een verkorte notatie voor H3O+, onderstaande reacties zijn precies dezelfde:

HCl + H2O rightarrow H3O+ + Cl-

HCl rightarrow H+ + Cl-

Bij de tweede reactie weet men dat HCl met H2O reageert en zo H3O+ vormt. Omdat dat allemaal wat onnodig schrijfwerk is gebruikt men regelmatig de verkorte vorm.

Maar hier zeg je dus eigenlijk dat waterstofionen hetzelfde zijn al H3O+ ionen terwijl in binas toch andere waardes staan van stofeigenschappen.

Dit kan je m.b.v. wat wiskunde schrijven als LaTeX

Ja klopt ik had deze zelf ook al omgeschreven maar ik wist niet hoe ik een vergelijking op dit forum moest maken

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2013 - 21:29

Maar hier zeg je dus eigenlijk dat waterstofionen hetzelfde zijn al H3O+ ionen terwijl in binas toch andere waardes staan van stofeigenschappen.

Ik zeg niet dat ze exact hetzelfde zijn, maar dat H3O+, voor het gemak, regelmatig vervangen wordt door H+. Uiteindelijk is het toch het proton (van HCl) dat onmiddellijk reageert met water tot H3O+.

Ja klopt ik had deze zelf ook al omgeschreven maar ik wist niet hoe ik een vergelijking op dit forum moest maken

Zie je dan hoe je aan een negatieve pH kan komen?

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2013 - 08:42

Ik zeg niet dat ze exact hetzelfde zijn, maar dat H3O+, voor het gemak, regelmatig vervangen wordt door H+. Uiteindelijk is het toch het proton (van HCl) dat onmiddellijk reageert met water tot H3O+.

Zie je dan hoe je aan een negatieve pH kan komen?

Ja =) Bedankt!

Nog 1 korte vraag.
Waarom hebben ze een schaal van 0-14 genomen als een stof dan een pH van onder 0 kan hebben (of pOH van boven de 14)?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2013 - 14:27

Omdat 0 precies 1 molair is denk ik, een mooi rond getal.

Zuiver water heeft evenwicht tussen 2 H2O <=> H3O+ + OH- waarbij de concentratie H3O+ 10E-7 molair bedraagt (en die van OH- dus ook). pH 7 is dus neutraal, en 14 is daarvan het dubbele, logischerwijs kom je, als je een schaalt wilt maken met 1 molair onderaan en water in het midden, met een bovenwaarde van 14 uit.

Je zou natuurlijk ook een schaal bij 0 kunnen beginnen bij 100 molair, waarbij je dan water op 9 krijgt, en wat nu 14 is uitkomt op 16. De p staat echter voor -log(), dus je komt op de gangbare 0-7-14 schaal.

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2013 - 11:40

Omdat 0 precies 1 molair is denk ik, een mooi rond getal.

Zuiver water heeft evenwicht tussen 2 H2O <=> H3O+ + OH- waarbij de concentratie H3O+ 10E-7 molair bedraagt (en die van OH- dus ook). pH 7 is dus neutraal, en 14 is daarvan het dubbele, logischerwijs kom je, als je een schaalt wilt maken met 1 molair onderaan en water in het midden, met een bovenwaarde van 14 uit.

Je zou natuurlijk ook een schaal bij 0 kunnen beginnen bij 100 molair, waarbij je dan water op 9 krijgt, en wat nu 14 is uitkomt op 16. De p staat echter voor -log(), dus je komt op de gangbare 0-7-14 schaal.

Wat is dan de laagste pH mogelijk?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2013 - 13:58

Dat is afhankelijk van hoeveel mol zuur je kwijtkunt in een liter.

Voor een gangbaar sterk zuur als HCl is dat oplosbaar tot pakweg 35% in water, met als resultaat een pH van ongeveer -1.1 bij verzadiging. Als je water compleet zou protoneren kom je aan ongeveer -1.6, maar dan heb je geen ruimte meer over voor het anion.

perdarx

perdarx

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2013 - 09:15

Duidelijk,

Bedankt!

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2013 - 21:08

Ja =) Bedankt!

Nog 1 korte vraag.
Waarom hebben ze een schaal van 0-14 genomen als een stof dan een pH van onder 0 kan hebben (of pOH van boven de 14)?

Omdat de pH schaal zinnig is bij (hele) lage concentraties (7 is toch makkelijker te behappen dan 1 x 10-7) en bij hogere concentraties gewoon mol/liter weer praktisch is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures