[biologie] genetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

genetica

Hallo,

Twee dieren met genotypen AbBb, krijgen een talrijk nakomelingenschap. Wanneer één van de twee dominante alleen (A of B) ontbreekt heeft het individu een witte vacht, in alle overige gevallen is de vachtkleur bruin. Welk deel van de nakomelingen zal een witte vachtkleur hebben? (Er treden geen crossing-over en/of mutaties op, de allelenparen zijn autosomaal en niet gekoppeld.)

Wat ik dan doe is:

Eerst bereken ik de kans op aa. Die kans is 1/4. Het maakt dan niet uit welk allel (B of b) het heeft, want alle individuen met aa krijgen een witte vacht.

Vervolgens bereken ik de kans op bb. Die is ook 1/4. Ook dan maakt het niet uit welk allel (A of a) het heeft, want alle individuen met bb krijen een witte vacht.

Die twee kansen tel ik bij elkaar op en dan kom ik op 1/2.

Als ik de mogelijkheden (met de juiste verhoudingen) uitschrijf, kom ik op een kans van 7/16.

Is de methode die ik zojuist heb toegepast fout? Ik denk dat op die manieren bepaalde combinaties dubbel zijn genomen, maar dat weet ik niet zeker.

edit:

Oh, ik denk dat ik nu begrijp hoe het moet:

Eerst kijk je bij aa, dat is dan : 1/4 * 1 = 4/16

Dan kijk je bij bb, en die is dan: 1/4 * 3/4 = 3/16

Bij bb mag je niet aa meerekenen; vandaar 3/4 i.p.v. 1/2

Kans is dus 7/16

Berichten: 320

Re: genetica

Kans op aaxx + Kans op xxbb - Kans op aabb (omdat die inderdaad dubbel geteld is)

1/2 * 1/2 + 1/2 * 1/2 - 1/4 * 1/4 = 7/16 dus dat klopt

Als je niet per se een berekening moet geven kan je ook gewoon je Punett-vierkant tekenen en de genotypes/fenotypes zelf tellen.

Reageer