Berekenen kracht en openingstijd van een roldeur (sluis)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Berekenen kracht en openingstijd van een roldeur (sluis)

Hallo,

Ik ben bezig met het berekenen van een roldeur. Nu zit ik met het probleem dat ik geen goede formules kan vinden om de krachten die ontstaan tijden het openen van de deur.

Na wat gezoek kwam ik op een formule voor schepen uit. De benodigde stuwkracht voor schepen is 1/50 van de verplaatste watermassa. Een probleem met het gebruik van deze formule is dat het geen rekening houdt met de schacht waar de roldeur in komt. Het water dat hierin ziet moet er ook uitstromen. Dit geeft extra weerstand op de roldeur afhankelijk van de breedte van de schacht.

Wat ook belangrijk is om te weten is dat de kracht afhankelijk is van de openingstijd.

Ik wil een duur van 12(h)*12(b)*1(d)m openen in 90 seconden. de schacht waar deze in moet is 1,5m breed.

Kan iemand mij vertellen hoe ik aan de juiste formules kom?

Alvast bedankt.

Als je extra uitleg nodig hebt post dat dan gerust:)

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Berekenen kracht en openingstijd van een roldeur (sluis)

Leg de configuratie eens wat beter uit, wat bedoel je precies met een roldeur? Ik zou overigens ver weg blijven van de vergelijking tussen een roldeur en de stuwkracht van een schip. De waarde van 1/50e deel van de massa lijkt me een behoorlijk grove vuistregel.

Reageer