Springen naar inhoud

druk tuinslang

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2012 - 16:03

hallo.

even een (simpele) vraag.
als ik een tuinslang heb en ik knijp het uiteinde voor de helft dicht dan komt het water er sneller uit.
klopt het dat als ik de tuinslang voor de helft dichtknijp op het einde de druk van het water dan ook hoger wordt?
die zou dan toch juist lager moeten zijn dan wanneer ik de slang niet dichtknijp of zie ik dat verkeerd?

Veranderd door Roy8888, 12 juni 2012 - 16:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2012 - 16:44

als ik een tuinslang heb en ik knijp het uiteinde voor de helft dicht dan komt het water er sneller uit.

Herschrijf dat beter als:
dan komt het water dát er nog uitkomt er (soms) sneller uit.

Knijp bijvoorbeeld heel ver dicht en het gaat maar druppelsgewijs meer.

De druk van het water op het einde van de tuinslang zal inderdaad toenemen bij dichtknijpen, omdat het algehele debiet door de leiding en daarmee ook het leidingverlies afneemt. Reduceer het debiet tot 0 en de druk aan het einde van de slang zal gelijk worden aan de druk aan het begin (afgezien van hoogteverschillen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2012 - 16:57

Maar het water zelf spuit dus ook onder een hogere druk eruit omdat de druk voor de vernauwing hoger is geworden?
Maar het is toch zo dat als de snelheid hoger wordt de druk lager is... Hoe zit dat hier dan?

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2012 - 18:11

of is het zo dat de druk voor de vernauwing idd toeneemt omdat het debiet minder wordt en daardoor ook het enegieverlies minder wordt, maar het water wat uit de slang spuit heeft zodra het de slang verlaat gewoon de atmosferische druk..

misschien een stomme vraag maar waarom is dit bij een slang wel zo en bij een gewone kraan niet, want als ik bijv de douchekraan opendraai komt er maximaal debiet uit de kraan maar als ik hem dan knijp door hem half dicht te draaien wordt de snelheid van de water niet hoger

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures