[scheikunde] Buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Buffer

Beste,

Ik ben mij aan het voorbereiden op het ingangsexamen geneeskunde. Nu was ik een oefening aan het oplossen ivm buffers, met rekenmachine lukt dit perfect maar zonder lukt het mij niet.

De vraag:

Een buffer bestaat uit een oplossing van 0,1M ammoniak waar ammoniumchloride aan is toegevoegd.

De evenwichtsreactie voor deze buffer is: NH4+ --> NH3 + H+

Gegeven is de baseconstante voor ammoniak: Kb = 1,78.10-5

Als de pH van de oplossing 8 bedraagt, wat is dan de concentratie van ammoniumchloride in deze buffer?

Ik heb eerst de Pkz berekend (zonder rekenmachine)

KB*KZ = 10^-14 KZ = (ongeveer) 5.5*10^-10

Dan PKz = -log Kz en daardoor heb ik 5.5*10^-10 vervangen door 6*10^-10 omdat ik dit wel kon uitrekenen omdat we de log van 3 en 2 krijgen. Hierdoor kwam ik voor de pkz: 9.2 uit. (Dit moet eigenlijk 9.25 zijn, waardoor mijn eindresultaat ook wat afwijkt)

Daarna:

8 = 9.2 + log [baze]/[zout]

-1.2 = log 0.1/ [NH4+]

10^-1.2 = 0.1 / [NH4+]

[NH4+]= 10^-1/ (10/-1.2) = 10^0.2

Als ik 10^0.2 met het rekenmachine uitreken kom ik ongeveer het juiste antwoord uit (1.58) maar ik weet niet hoe ik 10^0.2 zonder rekenmachine kan berekenen. Kan iemand mij hier bij helpen? of weet er iemand een andere manier om deze oefening op te lossen waardoor ik zulke problemen niet krijg?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffer

hm, en het was geen meerkeuzevraag met voldoende ver uit elkaar liggende mogelijke antwoorden?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 8

Re: Buffer

<A> 0,2 M
<B> 1,4 M
<C> 1,8 M
<D> 2,0 M

Niet echt dus..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Buffer

Algemeen geldt: Kz = 10-14/ Kb = [H+] [Z-] / [HZ]

Pas dit eens toe op de gegeven reactie en vul de gegevens in. (niet te snel willen uitrekenen)

Berichten: 8

Re: Buffer

Ik moet nu ff weg, maar ik zal dit vanavond zeker doen :)

Reageer