von Mises criterium-arbeidscomponent

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 232

von Mises criterium-arbeidscomponent

Het criterium stelt dat er een kritische waarde bestaat voor de (elastische) vormveranderingsarbeid, waarbij vloeigedrag de constructie plastisch zal vervormen en dus faalgedrag optreedt.

Met de volumeveranderingsarbeid hoeft men geen rekening te houden.

In m'n cursus staat hier geen reden voor.

Ik denk hetvolgende.

Plastische vervorming is dus niet toegelaten. Vanaf dat de plastische vervorming optreedt geldt dat de sommatie van de rekken (x, y, z) gelijk is aan 0.

Maw. er is geen volumeverandering meer en dus ook geen sprake van een kritische volumeveranderingsarbeid.

Conlusie:

zolang de toegevoegde arbeid (volume en vorm) wordt gebruikt om de structuur elastisch te vervormen is er geen probleem.

Is dit correct?

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: von Mises criterium-arbeidscomponent

Ik ben niet 100 percent zeker, maar ik denk dat het eerder te maken heeft mt het feit dat vormverandering te maken heeft met schuifspanningen (tau) terwijl volume-verandering puur normaalspanningen (sigma) levert.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: von Mises criterium-arbeidscomponent

Op die manier had ik het nog niet benadert.

Sommatie van de x-y-z rek = 0, wil zeggen geen volumeverandering (plastische vervorming). Rek wordt enkel gelinkt aan normaalspanning.

Schuifspanning creert enkel afschuiving.

Tijdens het vloeien blijft volume gelijk, niets belet dat hierbij (te) grote afschuivingen kunnen ontstaan die dus arbeid vereisen? Afschuivingen worden gelinkt met een kritische vormveranderingarbeid.

Maar dan vraag ondervindt ik een tegenstelling.

De poisson coefficient zegt iets over de verhouding van de dwars vs. langse rek.

Maar gesteld dat een te grote positieve langse rek wordt gecompenseerd door te grote negatieve dwars rekken, waarbij geldt dat de sommatie van de rekken 0 geeft. Is dit dan geen kritische situatie?

dank

Mvg.

Reageer