Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Ben op het moment bezig om een nieuwe CV-installatie te bouwen.

Om het meteen goed te doen wil ik ook radiatorfolie aanbrengen. Nu lees ik op diverse sites dat de nieuwe trend is om de folie niet op de muur, maar op de achterkant van de radiator te plakken. Dat zou effectiever zijn. Kan iemand dat bevestigen? Een theoretische verklaring is ook altijd welkom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Voorzover mij bekend is de hogere efficiëncy niet zozeer gelegen in de bevestiging van de folie, maar in de soort folie.

De folie die op de achterkant van een radiator geplakt (of eenvoudiger, met magneettape bevestigd) kan worden is HR folie, men claimt voor deze folie een veel betere reflektie (rond 90%) dan voor het oude type (rond 70%) dat op de muur geplakt werd.

Groot voordeel van folie op de achterzijde van een radiator is natuurlijk ook, dat het onzichtbaar is, itt de folie op een muur. Wil je het onderste uit de kan halen met folie op de muur, dan moet de folie eigenlijk een stuk groter zijn dan de radiator, geen gezicht.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

De radiatoren moeten nog geplaatst worden, dus ik had gedacht om de folie met tape op de radiator te plakken. Nu kan ik er nog goed bij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Aluminiumfolie heeft zowel een zeer lage absorptiecoefficient als een zeer lage emissiecoefficient (beiden in de orde van 0,05).

Met alufolie op de muur wordt gebruik gemaakt van de zeer lage absorptiecoefficient: weinig op de muur vallende straling wordt geabsorbeerd en vrijwel alles wordt gereflecteerd.

Met alufolie op de achterkant van de radiator wordt gebruik gemaakt van de zeer lage emissiecoefficient: weinig warmteuitstraling van de radiatorachterkant naar de muur.

Nadeel van alufolie op de radiator is dat het vermogen van de radiator wat minder zal zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Fred F. schreef: wo 13 jun 2012, 16:48
Nadeel van alufolie op de radiator is dat het vermogen van de radiator wat minder zal zijn.
Zoiets vreesde ik al, want je gaat verhinderen dat het achtervlak warmte uitstraalt.

Aan de andere kant is dat ook niet zo'n groot probleem, want ik heb de radiatoren iets overgedimensioneerd. De installatie die er zat was wat krap bemeten, dus ik heb alles er uit gerausd en begin helemaal overnieuw met nieuw materiaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

in plaats van radiatorfolie, zou je dan niet beter isolatiemateriaal op de achterkant van de radiator kleven?

Ik ben ook maar aan't gokken hoor, maar volgens mij zal die folie wel reflecteren als ie kan, maar om terug te reflecteren in de radiator zelf, daar heb ik mijn twijfels bij.

Isolatie zou dan voorkomen dat de radiotor zijn warmte kwijtspeelt "achter" de radiator, dus quasi rechtstreeks in de muur...

Berichten: 12.262

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Of je het folie nou op de radiator plakt of op de muur maakt niet zoveel verschil, feitelijk reflecteert folie op de muur de warmte gewoon terug tegen de radiator aan (afgezien van aan de randen).

Isolatie aanbrengen aan de achterkant is niet verstanding: Dat verhinderd niet alleen uitstraling, maar ook convectie, waardoor het vermogen enorm terugloopt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Fred F. schreef: wo 13 jun 2012, 16:48
Nadeel van alufolie op de radiator is dat het vermogen van de radiator wat minder zal zijn.
Benm schreef: za 16 jun 2012, 13:25
... waardoor het vermogen enorm terugloopt.
Hoeveel is "wat minder", en hoeveel is "enorm"?

Bij type 33 heb je 12 warmteafgevende vlakken, waarvan je er 1 deels blokkeert. Dus 8% in mijn beleving.

Berichten: 12.262

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Ik dacht even aan een paneelradiator, daarbij zou 1 kant isoleren de helft van de uitwisseling door convectie blokkeren.

Voor een type 33 (ik neem aan 3 panelen met daartussen 3 gevouwen platen) is het verlies aanzienlijk minder. Hoe je die gevouwen platen precies moet tellen tov de panelen is een beetje tricky, maar ik denk dat het verlies aan vermogen door de achterkant te isoleren niet meer zal zijn dan 1/6e. Dit geldt natuurlijk niet voor het aanbrengen van folie, dat staat convectie niet in de weg en reduceert alleen straling.

Overigens helpt het sowieso als je de radiatoren overdimensioneert: die hoeven dan minder heet te worden voor een bepaald stookvermogen, en dus is er sowieso minder uitstraling.

De besparing door reflecterende folie is trouwens sowieso niet spectaculair: het overgrote deel van de warmte wordt gewisseld door convectie, straling is maar een heel klein deel, waarvan je maximaal de helft kunt 'terugwinnen'.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

klazon schreef:Hoeveel is "wat minder", en hoeveel is "enorm"?

Bij type 33 heb je 12 warmteafgevende vlakken, waarvan je er 1 deels blokkeert. Dus 8% in mijn beleving.
In die orde van grootte moet je inderdaad denken als je alufolie achter op de radiator plakt.

Maar hoeveel het werkelijk is hangt sterk af van de temperatuur van jouw circulerende water straks in de praktijk.

Ook moet je beseffen dat de vermogens die fabrikanten publiceren voor radiatoren gebaseerd zijn op een aanvoer / afvoer / ruimte temperatuur van respectievelijk 75 / 65 / 20 graden (norm EN442). Hoe minder radiatoroppervlak je installeert des te warmer moet het water zijn en des te lager het werkelijke rendement van je ketel. Wil jij echter een wateraanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 60 graden dan zal een radiator aanmerkelijk minder vermogen hebben dan gepubliceerd en moet je extra oppervlak installeren.

Zie deze tabel met correctiefactoren

En daar komt bij dat die methodes om het vereiste vermogen te berekenen gebaseerd op zoveel Watt per kubieke meter nou ook niet bepaald nauwkeurig zijn. Kortom: men doet maar wat, maar ja, je moet wat.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Nouja, men 'doet maar wat' is misschien overdreven, maar zeer exacte berekeningen zijn het inderdaad niet.

Niet dat dat zo'n drama is natuurlijk: Je dimensioneert zo'n installatie voor een soort worst-case scenario waarbij het buiten 25 graden vriest en binnen nog steeds 20 graden moet worden. Als je dan 20% vermogen tekort komt ga je dat wellicht merken als het 15 graden vriest en je het binnen op een comfy 22 graden zet, maar echt dramatisch is het natuurlijk ook niet als je bij extreme vorst een keer iets kouder uit bent.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Benm schreef: za 16 jun 2012, 20:02
Je dimensioneert zo'n installatie voor een soort worst-case scenario waarbij het buiten 25 graden vriest en binnen nog steeds 20 graden moet worden.
Dat vind ik wel erg worst-case. Mijn vorige zelfgebouwde installatie heb ik gedimensioneerd op 10 graden vorst bij 20 graden binnentemperatuur. In Zeeland vriest het zelden harder dan 10 graden.

De berekening bleek wonderwel goed te kloppen toen het 1 dag 12 graden vroor en de binnentemperatuur op 18 graden bleef steken, terwijl de ketel de hele dag door niet uit was geweest.

Die 1 of 2 dagen per jaar dat het hier kouder is dan -10 neem ik het voor lief dat ik binnen geen 20 graden haal.

Berichten: 12.262

Re: Radiatorfolie, op de muur of op de radiator?

Als je aan de kust zit dat kan dat... maar midden in het land is dimensioneren op -10 niet verstandig... De Bilt heeft dit jaar nog nachttemperaturen onder -18 genoteerd, lijkt me niet erg comfortabel als de binnentemperatuur dan op een graad of 12 blijft steken.

Uiteraard kun je er wel voor kiezen om voor zulke extreme dagen bij te stoken met electrische kachel als de kosten voor meer stookvermogen anders exorbitant oplopen.
Victory through technology

Reageer