[mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 71

[mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Je hebt een perfecte balansweegschaal. Aan de ene kant heb je exact één pond lood aan de andere kant exact één pond veren. Houdt rekening met alle krachten die erop in werken. Wat gebeurt er met het evenwicht en waarom???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Houdt rekening met alle krachten die erop in werken.
Bij een perfecte balans, welke krachten zouden dat nog moeten zijn behalve de zwaartekracht??? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Houdt rekening met alle krachten die erop in werken.
Bij een perfecte balans, welke krachten zouden dat nog moeten zijn behalve de zwaartekracht??? :roll:
Lucht dat tegen de veren en het lood blaast. Of is de luchtsnelheid 0?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 866

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

@ niekdaamen

Je denkt ongetwijfeld aan de archimedes krachten : hoe meer lucht verplaatst wordt hoe meer schijnbaar gewichtsverlies.

Een paar leuke krachten die een verschil kunnen uitmaken vind ik wel afhangend van het soort "perfekte" balans.

Hierbij denk ik, overigens zoals jijzelf, aan een perfekte balans met 2 schalen. Als de ene schaal meer noordelijk ligt dan de andere zal de meest noordelijke schaal een geringere centrifugaal kracht ondervinden door de draaiing der aarde.(Omgekeerd op het zuidelijk halfrond)

Ook de aantrekkingskracht van de maan, die tenslotte toch ook de getijden veroorzaakt, zal wel een invloed hebben. Zelfs met één perfekte veerbalans zal dat een invloed hebben omdat je daar de twee objekten niet terzelfdertijd weegt maar na elkaar en ondertussen is de maanaantrekking veranderd (De luchtdruk en het gewicht vd verplaatste lucht waarschijnlijk ook) Met twéé perfekte veer- of elektronische balansen zou dat tijdverschil nog wel uit te schakelen maar voor een schaalbalans blijft de invloed vh plaatsverschil tussen beide schalen bestaan. Hoe zet je zelfs 2 identieke perfekte elektronische balansen op dezelfde plaats?

Ik twijfel er niet aan dat ik nog andere krachten vergeten ben ( zon, zonnewind, planeten en wat weet ik nog) Maar je vroeg alle krachten en op die vraag weet ik het volledige antwoord niet :roll:

Berichten: 71

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Geen perfect balans, maar een balansweegschaal zonder afwijkingen. Ik moet zeggen dat ik er zelf geen idee van heb maar kwam het in mijn natuurkundeboek tegen.

Vraag:Op een schaal van een perfecte balans wordt 500 gram veren gezet en op de andere schaal 500 gram lood. Naar welke kant slaat de balans uit? Verwaarloos geen enkele kracht!

Antwoord: Ten gevolge van de opwaartse kracht naar de kant van het lood.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Ja, het stond er nadrukkelijk bij, dus ik was gewaarschuwd. Die ouwe Archimedes toch. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

niekdaamen schreef:Geen perfect balans, maar een balansweegschaal zonder afwijkingen. Ik moet zeggen dat ik er zelf geen idee van heb maar kwam het in mijn natuurkundeboek tegen.  

Vraag:Op een schaal van een perfecte balans wordt 500 gram veren gezet en op de andere schaal 500 gram lood. Naar welke kant slaat de balans uit? Verwaarloos geen enkele kracht!

Antwoord: Ten gevolge van de opwaartse kracht naar de kant van het lood.
Welke opwaartse kracht?

Ik zat aan het volgende te denken: als de as van de weegschaal loodrecht op de evenaar staat, zal ten gevolge van het afnemen van de aardrotatiesnelheid in combinatie met massatraagheid de weegschaal naar het oosten uitslaan.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Welke opwaartse kracht?
Bedoeld wordt hier de Archimedeskracht, dus de opwaartse kracht die ontstaat doordat een hoeveelheid lucht is verdrongen. En die hoeveelheid lucht is bij de veren groter dan bij het lood. De wet van Archimedes werkt nl. niet alleen in vloeistoffen, maar ook in gassen.

Maar toch denk ik dat hier een denkfout wordt gemaakt.

Want hoe wordt die 500 gram lood afgewogen, en hoe wordt die 500 gram veren afgewogen? Stel dat beide worden gewogen op dezelfde supernauwkeurige elektronische weegschaal, dan werkt daarbij toch ook de opwaartse kracht?

Waarom zou op de balans dan het pond lood zwaarder zijn dan het pond veren? Ik denk dat de balans precies in evenwicht is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

klazon schreef:Want hoe wordt die 500 gram lood afgewogen, en hoe wordt die 500 gram veren afgewogen?  

Stel dat beide worden gewogen op dezelfde supernauwkeurige elektronische weegschaal, dan werkt daarbij toch ook de opwaartse kracht?  
Je kijkt dan naar gewicht en niet naar massa. Massa is overal gelijk. Of je nu op de maan zit of op de aarde. Het gewicht is niet gelijk. Op de maan ben je veel lichter dan op de aarde. Het 'afwegen' is dan ook geen goede methode om een hoeveelheid massa te verkrijgen. Als je de weegschaal gebruikt dan werkt daarbij de opwaartse kracht en zul je dus niet precies 500 gram.

Bij lood kun je misschien nog wel de dichtheid en volume gebruiken om exact 500 gram te verkrijgen. Voor veren zul je je moeten begeven in een inertiaal stelsel in vacuum.

En even muggenziften: de pond is geen geldige SI maat. :wink:
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 866

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

@ klazon :

Als in dit verband gesproken wordt van een gelijk gewicht pluimen of lood wordt daarmee bedoeld : een zelfde massa. Het gewicht zou alleen gelijk zijn in het luchtledige.

Als het wegen in de atmosfeer gebeurt heb je inderdaad een punt. :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

[En even muggenziften: de pond is geen geldige SI maat.  :wink:
Correct. In het handelsverkeer zul je de woorden pond en ons niet meer tegenkomen. De groentenboer die deze woorden op zijn prijsbordjes durft te zetten is zelfs strafbaar.

Terug naar het topic: ik heb me ook zitten afvragen of het hier over de massa gaat of over het gewicht. En dan rijst bij mij meteen de vraag: als het over de massa gaat, hoe "weeg" je dat dan met normale apparatuur?

En kom ik toch weer terug op die groentenboer: die weegt zijn waren onder aardse omstandigheden en zal dus nooit de zuivere massa kunnen bepalen. Of hij zou zijn waren moeten wegen op een balans, en per product een set gewichten moeten hebben van een materiaal met dezelfde dichtheid als het product.

Berichten: 32

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Zoals al eerder op dit forum besproken is het effect van de opwaartse kracht van lucht niet te verwaarlozen. Het effect is zelfs vrij groot.

Ik ga uit van 1 kilogram (rekent makkelijker dan 1 pond). De dichtheid van lucht is 1,2 gram per liter.

Een kilogram lood heeft een volume van 0.08 liter. Opwaartse kracht is dan 0,08*1,2 is 0,1 gram.

Een kilogram water heeft een volume van 1 liter. De opwaartse kracht is dan 1,2 gram.

Een kilogram veren heeft een volume van 10 liter ? De opwaartse kracht is dan 12 gram.

Het weegfouten zijn afhankelijk van het soort stof ongeveer 1/1000.

Bij gassen (dicht ongeveer gelijk aan lucht of kleiner). Zijn de weegfouten veel groten (ongeveer 1). Ballonnen gevuld met helium of waterstof wegen zelft niets of minder terwijl ze wel massa hebben.

(Eigenlijk mag ik niet zeggen dat iets zoveel gram weegt maar dat denkt veel makkelijker dan omrekenen naar newton)

Als je goed weegt zou je in vacuum moeten wegen.

De andere storende effecten zoals getijdenkracht zijn veel kleiner.

Met wat wiskunde is het effect vrij makkelijk uit te rekenen.

Ik neem als voorbeeld de getijdenkrachten van de maan.

Als de ene schaal 1 meter dichter bij de maan staat dan de andere schaal zal hij meer aangetrokken worden. Het verschil in aantrekking is 2E-13 m/s2.

De aarde aantrekking is 10 m/s2.

Het fout effect veroorzaakt door de maan zal dan zijn 2E-13/10 is 2E-14.

Dat is behoorlijk klein. Ik weet niet of er zulke nauwkeurige balanzen bestaan. Je zou het effect kunnen compenseren door de weegschaal zo te zetten dat de maan aan beide schalen tegelijk trekt. Mischien komt de balans vanzelf goed te staan als je hem ophangt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

Bij m/s2 denk ik aan versnelling/vertraging, en niet aan krachten/aantrekking...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 375

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

een probleem, het volume van de veren en het loden gewicht is niet gegeven, het moet toch mogelijk zijn om een gewicht in lood te maken dat evenveel violume heeft(of meer) dan de veren, bv een loden holle bol

Berichten: 71

Re: [mechanica] Wat is zwaarder, lood of veren?

ja inderdaad dat zou je kunnen doen, je zou vervolgens het volume van de veren ook weer kunnen vergroten. Maar het meest logisch is het om gewoon uit te gaan van een redelijk verschil in dichtheid. Vandaar de vergelijking van 'dicht' lood met 'open' veren.

Reageer