Springen naar inhoud

spuitgieten vloeibaar kristallijne polymeren of klassieke

• Log in om te kunnen reageren

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 273 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2012 - 10:42

Hallo,

In mijn cursus heb ik als voorbeeld van lyotrope VKP voornamelijk aromatische polyamides gezien (bv Kevlar) en als voorbeeld van thermotrope VKP aromatische polyesters.

Deze thermotrope aromatische polyesters werden gebruikt in zelfverstevigende spuitgietstuken. Nu is de vraag: wat valt er te verkiezen voor spuitgietstukken, een klassiek polyester of zo'n thermotrope vloeibaar kristallijne aromatische polyesters?
Ik weet niet goed welke factoren de doorslag geven. VK Aromatische polyesters hebben een lagere expansiecoefficiënt en minder krimp bij afkoelen. Hebben dus een hogere dimensionele stabiliteit. Maar de verwerkingstemperatuur van VK aromatische PE ligt ook veel hoger, zijn thermisch stabieler.
De klassieke polyesters vertonen meer krimp, maar hebben een lagere verwerkingstemperatuur.. Dus wat geeft de doorslag, wat valt te verkiezen? Zijn er nog eigenschappen die ik over het hoofd zie?

bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2012 - 07:04

Zijn er nog eigenschappen die ik over het hoofd zie?

De kostprijs...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures