[scheikunde] Het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) bereken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) bereken

Beste mensen,

ik ben een leerling van de middelbare school, ik zit op 4 vwo.

we moeten een practicum voorbereiden, we moeten noteren hoe we het onderzoek uit gaan voeren d.m.v. een methode(stappen+opstelling) hoe we het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) onderzoeken.

we moeten CH3COOH(aq) laten reageren met calciumcarbonaat/CaCO3(s) hieruit komen de volgende stoffen bij vrij: H2O, CO2, CA(CH3COO)2. nu ik dit weet heb ik geen idee meer hoe ik het gehalte azijnzuur kan berekenen in azijn.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem.

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) bereken

zou je iets met het vrijkomende gas kunnen doen?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) bereken

ik heb nu bedacht dat ik de co2 en h2o die vrijkomen bij de reactie op te vangen en dan het overgebleven deel uit te rekenen. hoeveel mol dat is en ik hoop dat het aantal mol wat ik over houdt dan het percentage azijn zuur is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) bereken

Die CO2 opvangen is een goede. Water opvangen gaat een beetje lastig. Bedenk goed waarin die azijnzuur zich bevindt, als je afvraagt waarom dat laatste zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Het gehalte azijnzuur in azijn/CH3COOH(aq) bereken

Zou je, als je een overmaat CaCO3 toevoegt, ook niet eerst de overmaat kunnen affiltreren en daarna de calciumionen titreren met EDTA?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer