Springen naar inhoud

Maximale energie muon bij verval (beperkte relativiteit)

• Log in om te kunnen reageren

Wottie

Wottie

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2012 - 20:59

Hey iedereen!

Ik heb een vraagje over het volgende probleem:

"Een geladen kaon, met een kinetische energie van 500 MeV, vervalt in een muon en een neutrino. Maak een schets van het verval waarbij het muon de grootst mogelijk energie heeft. Hoeveel bedraagt die grootst mogelijke energie?" (De massa van het muon en kaon zijn gegeven)

Ik vroeg me af of je er gewoon van uit mag gaan dat de energie van het muon maximaal is als er bij het verval geen kinetische energie wordt overgedragen aan het neutrino. In dat geval heeft het neutrino alleen een verwaarloosbare rustmassa, en kan je met de behoudswetten voor energie en impuls de impuls van het muon berekenen.
De schets van het verval zou dan alleen een muon vertonen dat in dezelfde richting als het kaon verder beweegt en een neutrino in rust. Het probleem lijkt zich dus dan plots wel heel sterk te vereenvoudigen. Ligt het misschien moeilijker en moet je vanuit een andere aanname vertrekken?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2012 - 09:24

Ik heb niet veel ervaring met dit soort werk, dus ik heb geen zekere oplossing.

Wel twee gedachten, voor wat die waard zijn:
  • ik denk dat de wet van behoud van impuls niet toestaat dat er een neutrino in rust achterblijft, ?
  • ik denk ook niet dat het ahterblijven van een neutrino in rust de grootste positieve kick aan zo'n muon zou kunnen geven, dat dan zuiver op klassieke mechanicagronden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures