pompkarakteristiek maken

Moderator: physicalattraction

Berichten: 32

pompkarakteristiek maken

Hallo,

Ik heb maandag tentamen in het vak energiewerktuigen en nu kom ik de volgende opgave tegen. Nu weet ik niet waar ik moet beginnen. De grafiek die eronder staat is volgens mij het antwoord op opgave 3b.

Kan iemand mij hiermee helpen!

Gr.
opgave 3.gif
opgave 3.gif (49.27 KiB) 3897 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pompkarakteristiek maken

Nee, de grafiek is niet een antwoord op 3b maar hoort gewoon bij de opgave en geeft de Ve - h krommes en de rendementskrommes van pomp A en pomp B apart. Die moet je gebruiken op de diverse vragen te beantwoorden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: pompkarakteristiek maken

Oke, nu weet ik waar die antwoorden van antwoord c vandaan komen volgens de figuur hieronder. Hierbij tel ik de twee volumedebieten bij elkaar op en dan heb je een totaal volumedebiet van 92 m^3/u.En de maximale hoogte van 7.3m dit heb ik dan in de formule p=pgh = 1000*10*73=73000Pa.

Maar nu snap nog steeds niet hoe ik aan opgave a en b moet beginnen om het te kunnen tekenen.

Alvast bedankt,
opgave 3.gif
opgave 3.gif (50.4 KiB) 3676 keer bekeken

Berichten: 32

Re: pompkarakteristiek maken

Nu ik weet wat het debiet is kan ik dus ook de weerstand uitrekenen van het systeem. Maar hoe moet ik nu verder.
berekening.gif
berekening.gif (12.84 KiB) 3557 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pompkarakteristiek maken

Bij vraag a) wordt gevraagd om de gecombineerde pompkarakteristiek te tekenen.

Dus je moet bij diverse waardes voor h (van 3 toto 10) berekenen wat het debiet van pomp A en van pomp B en deze optellen om de totale Ve te krijgen.

En dan die punten uitzetten in een grafiek en er een kromme doorheen trekken.

Bij vraag b) wordt gevraagd om de leidingkarakteristiek tekenen.

Dus je moet berekenen wat h moet zijn bij 0 en 10 en 20 en .... en 90 en 100 m3/u.

Die punten h uitzetten tegen Ve in een grafiek en er een kromme door trekken.

Het is niet de bedoeling alleen met die 92,5 m3/u te rekenen, want die Ve weet je immers pas nadat je het snijpunt van leidingkarakteristiek en pompkarakteristiek bepaald hebt. Op je volgende tentamen zul je immers het snijpunt niet als antwoord aangeleverd krijgen. (ik heb je berekening niet nagerekend maar ik zie wel dat je die 0,15 voor de bochten niet met 4 vermenigvuldigd hebt; bovendien moet je h berekenen en daarin ook het hoogteverschil meenemen).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: pompkarakteristiek maken

Oke, nu heb ik volgens mij de pompkarakteristiek getekend door alle punten van de pomp A en B bij elkaar op te tellen. Maar als ik de leidingkarakteristiek bereken moet ik dan telkens de snelheid uitrekenen voor een bepaald debiet en met die snelheid kan ik dan de weerstand uitrekenen.

Als ik dat dan elke keer de weerstand voor een bepaald debiet heb uitgerekend krijg ik het snijpunt wat ik moet hebben voor vraag C.

De 0,15 van de bochten is het totaal van de 4 bochten dus die klopt zo wel.

Berichten: 581

Re: pompkarakteristiek maken

Hallo,

Ik was even dit onderwerp aan het bekijken en ik snapte een aantal dingen nie helemaal.

Ik neem aan dat de curve ha de karaktrestiek voor pomp a is en hb de karaktrestiek voor pomp b.

Waarom pak je het snijpunt van de karaktrestiek van pomp a met de rendementscurve van b?

En is het normaal gesproken niet zo dat een pompcurve van hoog naar laag loopt omdat hoe meer debiet je pompt hoe minder hoogte je bereikt?

Berichten: 32

Re: pompkarakteristiek maken

Dat klopt niet helemaal zie het nu ook. Het moet die van pomp b zijn inderdaad.

De pompcurve klopt toch wat jij zegt hoe meer debiet hoe kleiner de hoogte is.

Berichten: 32

Re: pompkarakteristiek maken

Fred F. wil je bedanken voor je hulp snap nu hoe je deze som op moet lossen.

Berichten: 581

Re: pompkarakteristiek maken

als je bijvoorbeeld kijkt naar de karaktrestiek van a.

dan is de opvoerhoogte bij 10 m^3/s kleiner dan bij 20 m^3/s

en als je het volumedebiet pakt van de pompkaraktrestiek van pomp b en het rendement van pomp b en je telt die op bij je volumedebiet van pomp a dan is dat dan ook groter dan die 92 m^3/s toch?

Berichten: 32

Re: pompkarakteristiek maken

In de grafiek staan de gegevens van die pompen en vanuit daar moet je dan verder rekenen.Misschien is het wel een pomp die eerst wat toeren moet hebben voordat hij druk kan leveren.

Voor voor die 92m^3/s hoef je het rendement niet mee te nemen dit doe je pas als je het effectief vermogen wil uitrekenen zoals bij som d.

En in opgave 1a maak je eerst een som van de pompkarakteristieken van pomp a en b bij elkaar opgeteld. En bij B maak je een leidingkarakteristiek voor elk debiet.

Als je deze twee netjes uitwerkt in een grafiek krijg je het bedrijfspunt op 92m^3/s bij 73 Kpa.

Berichten: 581

Re: pompkarakteristiek maken

maar wat willen die 2 snijpunten van je rendementscurve met je pompcurve dan zeggen?

waar je die rode en die blauwe lijn hebt getekend

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pompkarakteristiek maken

maar wat willen die 2 snijpunten van je rendementscurve met je pompcurve dan zeggen?

waar je die rode en die blauwe lijn hebt getekend
Vergeet dat maar, dat was toen goochems nog niet helemaal door had hoe het moest.

Snijpunt van rendementscurve met pompcurve in grafiek heeft geen enkele betekenis.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: pompkarakteristiek maken

oke...

dan is het me helemaal duidelijk..

ga ook eens proberen die pomp en systeem curves te tekenen...

Berichten: 581

Re: pompkarakteristiek maken

als je de pomp karakteristiek gaat tekenen dan kun je toch in de bovenstaande grafiek kijken bij een bepaalde hoogte kijken en dan de 2 volumedebieten van de pompen bij elkaar optellen of niet?

maar als je nu bijvoorbeeld kijkt naar het debiet van pomp A bij 8 meter opvoerhoogte dan zie je dat hij 8 meter opvoerhoogte heeft bij 12.5 m^3/uur en bij 42.5 m^3/uur.

welke van de 2 moet je hier dan kiezen?

en als je de leidingkarakteristiek gaat tekenen dan moet je de totale opvoerhoogte uitzetten tegen het volumedebiet. en de totale opvoerhoogte word berekent met de formule: ha = (p2-p1) / ρg + (v²2 - v²1) / 2g + (z2-z1) + hl ?

ha = totale opvoerhoogte.

p2 - p1 = drukverschil.

v = snelheid.

z2 - z1 = hoogteverschil.

hl = energieverlies.

klopt dit?

Reageer