[scheikunde] Wanneer H3O^+

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Wanneer H3O^+

Mijn vraag is;

Wanneer mag je H3O+(aq) in een reactievergelijking opschrijven en wanneer moet je de stof zelf (bij zuurbasereactie) ?

Want ik had een opdracht gemaakt:

dat je de vergelijking van de titratie van natronloog met zwavelzuur moest weergeven, dus ik doe;

HsSO4(aq)+2OH-(aq)-->SO42-(aq)+2H2O(l)

maar het moest volgens de antwoorden;

H3O+(aq)+OH-(aq)-->H2O(l)

hoe moet ik nu dus weten wanneer je de bovenste of de onderste moet doen? ligt dat aan de stoffen, of heeft het een andere reden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Wanneer H3O^+

Probeer het stukje over sterke en zwakke zuren eens op te zoeken in je boek.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 80

Re: Wanneer H3O^+

De ene is de notatie volgens Arrhenius en de andere is de notatiemethode volgens Lowry/BrØnsted... Welke notatie van wie is zoek je zelf maar even op google of wikipedia dan onthou je het langer. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Wanneer H3O^+

Marko schreef: za 16 jun 2012, 12:09
Probeer het stukje over sterke en zwakke zuren eens op te zoeken in je boek.
is het zo dat bij sterke zuren, dus HClO4 t/m H3O+ (binas) je alleen H3O+ hoeft te noteren, dit geldt dan ook voor de base H- t/m OH- alleen OH-en voor de rest gewoon de hele formule?

omdat een oplossing in water van bv. H-(aq)+H2O(l)-->H3O+(aq)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wanneer H3O^+

Die laatste zal niet gebeuren. Kijk sowieso eens naar de lading.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Wanneer H3O^+

ow - + 0 = - klopt, dat kan niet nee.

Maar klopt het wel dat je bij de sterke zuren en base alleen OH of H3O moet opschrijven, ik kan het verder in mijn boek niet vinden namelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wanneer H3O^+

Klopt. Wat je in wat lastigere termen kunt zeggen is dat een sterk zuur volledig protolyseert. Eenzelfde verhaal gaat op voor een sterke base. Naar gelang de reactie moet je die wel of niet opschrijven. Bij een reactie tussen calciumhydroxide en zwavelzuur kun je de geconjugeerde base absoluut niet weglaten. Kun je vertellen waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Wanneer H3O^+

H2SO4(aq)+OH-(aq)--> HSO4-(aq)+H2O(l)

omdat hij nog een keer verder reageert als zuur?

HSO4-(aq)+OH-(aq)-->SO42-(aq)+H2O(l)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wanneer H3O^+

Dat gebeurt, maar dat bedoel ik dus niet. In het echt kun je niet tegen een potje zeggen dat hij alleen maar de zuur-base reactie mag doen. Wat weet je zoal van calciumzouten?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Wanneer H3O^+

Daar weet ik niet zoveel van af. Ik heb alleen nog gewoon die reacties gehad en dat er ook nevenreacties of volgreacties kunnen optreden waardoor de opbrengst niet maximaal is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wanneer H3O^+

Girlyy schreef: zo 17 jun 2012, 08:36
Daar weet ik niet zoveel van af. Ik heb alleen nog gewoon die reacties gehad en dat er ook nevenreacties of volgreacties kunnen optreden waardoor de opbrengst niet maximaal is.
Ook nog niets van neerslagreacties gehad?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Wanneer H3O^+

Ja wel dat er neerslag kan ontstaan als een zout niet oplost.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Wanneer H3O^+

Girlyy schreef: za 23 jun 2012, 15:19
Ja wel dat er neerslag kan ontstaan als een zout niet oplost.


kan je eens kijken wat voor zouten wel/niet oplossen? Is daar iets dat relevant lijkt?
This is weird as hell. I approve.

Reageer