Springen naar inhoud

Dynamica: Wrijvingskracht bij een motorfiets in een bocht



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Grasshopper

    Grasshopper


  • >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2012 - 13:03

Een motorfietser neemt een scherpe bocht met een straal van 30 m aan een snelheid van 72 km/h. Het wegdek in de bocht blijft horizontaal , en de bestuurder helt naar de binnenzijde van de bocht. De totale massa van de motorfiets en de bestuurder is 100 kg.
Zal hij in de bocht blijven, als gegeven is dat de grootte van de max. wrijvingskracht van de weg op de banden gelijk is aan de grootte van de zwaartekracht? En hoe groot is de wrijvingsfactor μ ?

Geg.:

v = 20 m/s
m = 100 kg
r = 30 m

Gevr.:

Fw (wrijvingskracht), en μ

Opl.:

Fz = 100 . 9,81 = 981 N = Fn

Fcp = mv² / r = 100 . 400 / 30 = 1333,33 N = Fw [** NB. in een bocht wordt de centripetale kracht steeds volledig geleverd door de wrijvingskracht]


Fw = μ.Fz => μ = 1333,33 / 981 = 1,36

Maar dit zou volgens de gegeven oplossing (μ = 1,00) niet kloppen...
Kan iemand mij zeggen waar ik de mist inga?

Veranderd door Grasshopper, 16 juni 2012 - 13:05

"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Margriet

    Margriet


  • >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juni 2012 - 13:48

De centripetaalkracht nodig voor de bocht is 1333 N. De wrijvingskracht is echter maximaal 981 N.
Wat gebeurt er als de weg de benodigde wrijvingskracht, om de centripetaalkracht te compenseren, niet kan leveren?

#3

Grasshopper

    Grasshopper


  • >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2012 - 14:05

Dan val je... Maar hoe val je dan precies?

Da's dan ook iets nieuws voor mij: kan μ nooit groter zijn dan 1 ?

EDIT: ah, nee da's gegeven...

Veranderd door Grasshopper, 16 juni 2012 - 14:07

"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

#4

Margriet

    Margriet


  • >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juni 2012 - 14:30

Als het een bocht is naar links dan schiet, of beter glijdt de motor omdat er geen wrijving meer is, rechts van de weg af tegen de vangrail aan. Je zou kunnen zeggen dat de vangrail (als deze er is) dan voor de resterende centripetaalkracht zorgt. Of hij dan valt en zo ja hoe, weet ik niet.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2012 - 14:59

Zal hij in de bocht blijven, als gegeven is dat de grootte van de max. wrijvingskracht van de weg op de banden gelijk is aan de grootte van de zwaartekracht? En hoe groot is de wrijvingsfactor μ ?

vieze instinker, of verkeerd overgenomen/geïnterpreteerde vraag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

Grasshopper

    Grasshopper


  • >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2012 - 22:32

vieze instinker, of verkeerd overgenomen/geïnterpreteerde vraag?


Neen, de vraag is lett. (zonder fouten) overgenomen...

Waar zit dan de instinker?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2012 - 22:39

in het feit dat ze je eerst vragen of hij in de bocht zal blijven, daarna pas hoe groot de wrijvingscoëfficiënt is. De eerste vraag is zonder het antwoord op de laatste niet te beantwoorden. Als je geen perfect inzicht in de materie hebt ga je je van alles afvragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

Grasshopper

    Grasshopper


  • >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2012 - 22:48

in het feit dat ze je eerst vragen of hij in de bocht zal blijven, daarna pas hoe groot de wrijvingscoëfficiënt is. De eerste vraag is zonder het antwoord op de laatste niet te beantwoorden. Als je geen perfect inzicht in de materie hebt ga je je van alles afvragen.



En je hebt die coëfficient eig. toch niet nodig voor het antwoord op de eerste vraag? Aangezien ze zelf zeggen dat de Fw = Fz , of niet?
Interpreteer ik het dan verkeerd als ik zeg dat je eerst de Fcp (centripetale F) moet uitrekenen, en dan moet kijken wat de max. Fw (wrijvingskracht) is? En obv. die gegevens het antwoord op de eerste vraag hebt.

Ik zou denken dat de instinker eventueel zit in het feit dat ze het antwoord op "wat is μ" praktisch gegeven wordt in de opgave zelf.

Veranderd door Grasshopper, 16 juni 2012 - 22:51

"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2012 - 09:27

En je hebt die coëfficient eig. toch niet nodig voor het antwoord op de eerste vraag? Aangezien ze zelf zeggen dat de Fw = Fz , of niet?

Zo zou je het dan ook nog kunnen zien ja. Desalniettemin, ik vind het geen schoonheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2012 - 20:27

De vraag is of hij in de bocht zal blijven als de grootte van de
maximale wrijvingskracht op de banden gelijk is aan de zwaartekracht.
Volgens mij niet.
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

#11

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juni 2012 - 17:31

scan.jpg

#12

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juni 2012 - 17:49

een motorrijwiel dat een bocht maakt, ondervindt een normaalkracht , loodrecht op het wegdek en een binnenwaards gerichte weerstandkracht die in het vlak van de weg ligt.
Door zijn geoefendheid brengt de berijder het voertuig onder een zodanige helling ten opzichte van de weg , dat de totale reactie F(T) van F(N) en F(W) door het zwaartepunt van het geheel ( motor , 1 of meer berijders , bagage) gaat.
Hierdoor grijpt F© in Z aan en oefent deze kracht dus geen kantelmomnet uit ten opzichte van het zwaartepunt ( zie fig:7.10






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures