Aantal combinaties van getallen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Aantal combinaties van getallen.

Stel we hebben N getallen, op hoeveel wijzen kunnen we deze combineren per 4, waarbij de volgorde niet van belang is?

Voorbeeld: N=2, dan beschikken we over 0 en 1, de mogelijkheden zijn dan:

(0000), (1000), (1100), (1110), (1111). Bijv (0100) wordt niet meegeteld want dat is hetzelfde als (1000).

Ik ben er zeker van dat dit eenvoudig algemeen is op te lossen, maar ik zie even niet in hoe. Het is wel duidelijk dat voor een grote N dit ongeveer N4/8 is.

Een andere manier om dit uit te leggen is als het vierdimensioneel analogon van het maximaal aantal verschillende elementen in een symmetrische N x N maxtrix (wat in dit geval gelijk is aan (N2 + N)/2 ).

Context: het unieke aantal 4-elektronintegralen in Roothaan-Hall-Hartree-Fock.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 7.068

Re: Aantal combinaties van getallen.

Typhoner schreef: za 16 jun 2012, 19:09
Stel we hebben N getallen, op hoeveel wijzen kunnen we deze combineren per 4, waarbij de volgorde niet van belang is?
Het aantal mogelijkheden waarin maar 1 getal voorkomt: C(N,1)

Als er twee getallen in een mogelijkheid voorkomen dan mag de wisseling niet op de eerste positie gebeuren. Voor de wisseling heb je dus 3 mogelijkheden. Het aantal mogelijkheden waarin 2 getallen voorkomen: C(N,2)*C(3,1)

Het aantal mogelijkheden met drie getallen: C(N,3)*C(3,2)

het aantal mogelijkheden met 4 getallen: C(N,4)

Aantal mogelijkheden = C(N,1) + 3*C(N,2) + 3*C(N,3) + C(N,4)

Terzijde: ik krijg het niet voor elkaar om dit alles met het Latex-commande 'choose' of met arrays weer te geven. Lukken deze commando's bij iemand anders wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Aantal combinaties van getallen.

EvilBro schreef: zo 17 jun 2012, 13:52
Terzijde: ik krijg het niet voor elkaar om dit alles met het Latex-commande 'choose' of met arrays weer te geven. Lukken deze commando's bij iemand anders wel?
LaTeX in het algemeen ligt, om een of andere reden, tijdelijk "plat". Het is dus wachten totdat dit opgelost is en in tussentijd beredderen :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Aantal combinaties van getallen.

Bedankt!

maar werkt dit nog voor N < 4?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 400

Re: Aantal combinaties van getallen.

Korter: wat gezocht is is de herhalingscombinatie, 4 keer kiezen uit N, met herhaling en zonder volgorde.

Formule is (N+4-1)!/(4!(N-1)!).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Aantal combinaties van getallen.

kee schreef: zo 17 jun 2012, 16:35
Korter: wat gezocht is is de herhalingscombinatie, 4 keer kiezen uit N, met herhaling en zonder volgorde.

Formule is (N+4-1)!/(4!(N-1)!).
Aha! Ik wist dat het iets moest zijn dat ooit heb geweten. ;)

Bedankt iedereen!
This is weird as hell. I approve.

Reageer