[aardrijkskunde] Bodemerosie door neerslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Bodemerosie door neerslag

Context: Er is sprake van landdegradatie, waarbij wordt aangegeven dat het klimaat, reliëf, grondsoort en wijze van bewerken het erosieproces kunnen versterken wanneer o.a. (1) regenbuien worden gekenmerkt door een hoge intensiteit en/of (2) de regenbuien worden gekenmerkt door grote druppels.

Nu is mijn vraag; stel je hebt twee stukken grond met dezelfde geofactoren (temperatuur, bodem etc.) maar op grond A is er een lage intensiteit regenbuien mét grote druppels...en op grond B is een hoge intensiteit regenbuien mét kleine druppels.

Op welk stuk grond (A, B of allebei) zal de bodemerosie sneller verlopen?
  • Bij A zou ik denken dat de hoeveelheid regenbuien meer verspreidt is waardoor neerslag langer de tijd heeft om de bodem in te zakken. De grotere druppels zorgen er echter wel voor dat op één specifiek punt P meer water de grond in moet dringen. Of is dit dusdanig vergezocht dat ik dat kan verwaarlozen?
  • Bij B zou ik denken dat door de hoge intensiteit de grond sneller verzadigd is, de druppels zijn echter kleiner...waardoor het wellicht mogelijk is dat er snellere verdamping optreedt en het neerslagoverschot kleiner wordt -> minder water de grond is hoeft te trekken waardoor kans op erosie (iets) minder is dan bij grond A. Die verdamping is misschien ook vergezocht, dus ik ben benieuwd wat nu meer verschil zal maken.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bodemerosie door neerslag

Pectus schreef: za 16 jun 2012, 21:41
Nu is mijn vraag; stel je hebt twee stukken grond met dezelfde geofactoren (temperatuur, bodem etc.) maar op grond A is er een lage intensiteit regenbuien mét grote druppels...en op grond B is een hoge intensiteit regenbuien mét kleine druppels.

Op welk stuk grond (A, B of allebei) zal de bodemerosie sneller verlopen?
dat is een vraag die je je niet moet stellen omdat hij zonder meer niet te beantwoorden is, of verkeerd/onvolledig/te algemeen gesteld zo je wil. Alles hangt er van af of de bodem snel genoeg het water kan absorberen of niet, en ook van de grondsoort, hellingpercentage, wat je grote en kleine druppels noemt etc.

Zo lang de bodem niet verzadigd raakt en er dus geen oppervlaktestroming plaatsvindt zijn kleine druppels geheel onschadelijk, en grote druppels nauwelijks. De laatsten zorgen weliswaar voor verplaatsing , maar dat gaat, behalve op steilere hellingen, (nagenoeg) even veel hellingopwaarts als zijdelings en hellingafwaarts. "Rearranging the dirt" om het zomaar te zeggen.

Zodra de bodem verzadigd is en er afstroming gaat plaatsvinden langs de oppervlakte kan er afhankelijk van .........(noem een heel alfabet aan factoren op)........ van alles gebeuren.

Maak het jezelf niet moeilijker dan het is, ga niet je eigen vragen zitten verzinnen. Dit is voer voor geologiestudenten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bodemerosie door neerslag

dat is een vraag die je je niet moet stellen omdat hij zonder meer niet te beantwoorden is, of verkeerd/onvolledig/te algemeen gesteld zo je wil. Alles hangt er van af of de bodem snel genoeg het water kan absorberen of niet, en ook van de grondsoort, hellingpercentage, wat je grote en kleine druppels noemt etc.
Ik gaf aan dat de geofactoren hetzelfde blijven, desnoods een proefopstelling met bijvoorbeeld een vlakke bodem zodat de infiltratie makkelijk(er) te volgen is. Met gelijke geofactoren bedoel ik dus dat alle omstandigheden hetzelfde blijven behalve je variabele: de neerslag in intensiteit en druppelgrootte. Dan moet er toch wel een eenduidig(er) antwoord te geven zijn...?
Jan van de Velde schreef: za 16 jun 2012, 22:32
Maak het jezelf niet moeilijker dan het is, ga niet je eigen vragen zitten verzinnen.
Ja zeg, het moet wel leuk blijven. Enkel de gegeven letters in je boek volgen helpt je op den duur ook niet meer is me allang duidelijk geworden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bodemerosie door neerslag

Pectus schreef: za 16 jun 2012, 22:42
Met gelijke geofactoren bedoel ik dus dat alle omstandigheden hetzelfde blijven behalve je variabele: de neerslag in intensiteit en druppelgrootte. Dan moet er toch wel een eenduidig(er) antwoord te geven zijn...?
nee. Het hangt er ook nog vanaf of je diezelfde twee buien laat vallen op twee gelijke kleibodems, twee gelijke zandbodems, etc. Factoren kunnen gelijk zijn, maar het antwoord kan desalniettemin verschillen afhankelijk van de set factoren.

En verder, take my word for it, grondmechanica is een empirische wetenschap die op onderdelen de zwarte magie nauwelijks ontstegen is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bodemerosie door neerslag

Jan van de Velde schreef: za 16 jun 2012, 22:58
nee. Het hangt er ook nog vanaf of je diezelfde twee buien laat vallen op twee gelijke kleibodems, twee gelijke zandbodems, etc. Factoren kunnen gelijk zijn, maar het antwoord kan desalniettemin verschillen afhankelijk van de set factoren.


Snap ik, maar dat valt ook onder geofactoren binnen een experiment. Laat ik er dan maar niet te lang over doorzeuren, al is het wel leuke materie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer