[scheikunde] Distributiecoëfficiënt sulfanilamide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

Distributieco

Hier mijn vraag:

Structuur van Sulfanilamide gegeven

De distributie coëfficiënt D (of apparente partitie coëfficiënt) is:

* laag, bij zowel hoge als lage pH

* laag, enkel bij hoge pH

* laag, enkel bij lage pH

* onafhankelijk van de pH

* geen van deze antwoorden

laag bij zowel hoge als lage pH

Ik weet dat de diffusiecoëfficiënt D geen invloed heeft van de pH, maar hoe kan je aan de structuur merken dat deze waarde laag is? Of merk je dit aan iets anders?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Distributieco

Het gaat hier om de distributiecoëfficiënt, niet diffusie!

Deze is
\(D = \frac{ [A]_{organisch} }{ [A]_{water} }\)
Dus de verhouding van de oplosbaarheid in een organisch oplosmiddel (typisch octanol) en water. Hoe kan je oplosbaarheden afschatten?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Distributieco

Ah ok, even verkeerd dus.

Hier willen ze dus bedoelen dat sulfanilamide beter oplosbaar is in water dan in octanol. De primaire aminegroepen zullen dus optreden als waterstofbrug donor?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Distributieco

wat zou er bij hoge/lage pH gebeuren?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Distributieco

Is het dat bij hoge pH de amide optreedt als acceptor en bij lage pH als donor (want dan NH4+)? Of ben ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Distributieco

Zet die waterstofbruggen even aan de kant. Die spelen zeker een rol, maar dat is niet waar het hier om draait.

Wat verandert er aan het sulfanilamide-molecuul wanneer er een H+ wordt opgenomen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Distributieco

Wanneer molecule een H+ zal opnemen zal de molecule positief geladen worden, maar verder snap ik niet echt waar je op doelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Distributieco

een idee hoe een geladen deeltje oplost in water of iets organisch?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Distributieco

Ze reageren in water door de ladingen? Bij organische solvent niet, want hier zijn geen ladingen aanwezig.

Maar als het dit zou zijn snap ik dan nog niet waarom de D laag blijft bij beide pH's, want bij een hoge pH heeft sulfanilamide toch ook geen lading?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Distributieco

Water heeft een groot dipoolmoment waardoor het goed met geladen deeltjes kan interageren.

Zou een (sterke) base nergens een proton kunnen wegnemen? (hint: is er nergens iets in de molecule dat wat weg heeft van zwavelzuur?)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Distributieco

Een proton wegnemen van de C in de ringstructuur dan, waar je dan weer resonantiestructuren van op kan tekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Distributieco

Je weet misschien dat SO3H een zure groep is. Dit geldt in mindere mate voor SO2NH2.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Distributieco

Dus er zal een H van de primaire amine groep genomen worden? Zodat die dan een negatieve lading krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Distributieco

Vakantiegangstertje schreef: zo 17 jun 2012, 21:17
Dus er zal een H van de primaire amine groep genomen worden? Zodat die dan een negatieve lading krijgt?


correct.
This is weird as hell. I approve.

Reageer