voordelen hyperstaticiteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

voordelen hyperstaticiteit


Een hyperstatische constructie, echter, zal aanleiding geven tot moeilijk(er) te bepalen inwendige krachten.

Ze bieden meestal meer weerstand tegen uitzonderlijke sollicitaties zoals aardbevingen, branden of explosies aangezien ze een reserve hebben. Ze laten ook toe gemakkelijker de verplaatsingen binnen perken te houden, m.a.w. ze zijn doorgaans stijver.


Ik 'voel' dit wel aan, maar ik weet niet goed hoe je juist gestructureerd verklaart dat er 'die reserve' is (en dus die hogere stijfheid).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: voordelen hyperstaticiteit

Je zal dit waarschijnlijk moeten zien met bezwijk analyse. Een n keer hyperstatisch systeem in bijvoorbeeld staal heeft minstens 1 plastisch scharnier nodig om te bezwijken. Meestal zal het systeem meerdere plastische scharnieren hebben bij bezwijken.

Herverdeling van momenten zorgt dus voor een reserve. Ik zoek even uit of ik ergens een voorbeeldje vind.

EDIT:

Voorbeeld:

AfbeeldingDit frame heeft 2 plastische scharnieren nodig om te bezwijken. Als er slechts één gevormd wordt bij een accidentele situatie zal het frame nog niet bezwijken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: voordelen hyperstaticiteit

Helder, dank je!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer