verbrandingwaarde bij verwarming aardgas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

verbrandingwaarde bij verwarming aardgas

Goedemiddag,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het antwoord op mijn vraag.

Ik ben voor mijn opleiding bezig met een onderzoek naar vermogensoptimalisatie aan gasturbines.

Hierbij onderzoek ik 4 methoden die mogelijk vermogensverbeterende eigenschappen hebben. 1 van deze methoden is brandstofverwarming. Tot zo ver niets aan de hand. Ik heb mbv een modelleerprogramma een gasturbineinstallatie gebouwd en hier de aardgastemperatuur van op 100 graden C gezet.

Echter verwacht ik dat de verbrandingswaarde (LHV, stookwaarde) ook moet veranderen als ik de temperatuur van het aardgas aanpas. Is dit ook zo??

Helaas kan oa Google mij geen uitsluitsel geven. Daarnaast is het brandstofverbruik bij aardgas van 15 graden C identiek aan dat van 100 gradenC (tot ver achter de komma).

100graden C is gekozen omdat bij deze temperatuur er geen condensatie in het aardgas meer optreedt.

Ik hoop dat jullie mij een antwoord hierop kunnen geven.

Alvast bedankt.

Mvg,

Jeroen Vossen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verbrandingwaarde bij verwarming aardgas

Jeroen Vossen schreef: ma 18 jun 2012, 13:55
Echter verwacht ik dat de verbrandingswaarde (LHV, stookwaarde) ook moet veranderen als ik de temperatuur van het aardgas aanpas. Is dit ook zo??
Waarom zou dat zo zijn? De verbrandingswaarde is de energie die vrijkomt door verbranding van de brandstof.

Volgens deze website http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combustion wordt de verbrandingswaarde bepaald in een calorimeter, uitgaande van brandstof en zuurstof van 25 graden C. Het verbrandingsproduct wordt vervolgens afgekoeld naar 25 graden C. En dat doen ze juist om temperatuureffecten uit te sluiten.

Dus als je begint met brandstof (en lucht) van 100 graden, dan moet je de verbrandingsgassen ook afkoelen naar 100 graden, en dan krijg je hetzelfde resultaat als bij 25 naar 25 graden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: verbrandingwaarde bij verwarming aardgas

Echter verwacht ik dat de verbrandingswaarde (LHV, stookwaarde) ook moet veranderen als ik de temperatuur van het aardgas aanpas. Is dit ook zo??
De LHV verandert niet.

Maar de warmte om het aardgas op te warmen van 25 naar 100 graden gaat wel als extra energie de gasturbine in. Je kunt dat uitrekenen met Q = m.cp.(100 - 25) maar die Q zal peanuts zijn t.o.v. de LHV.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: verbrandingwaarde bij verwarming aardgas

Dan zat ik dus mis met mijn veronderstelling. Ik vond het al een beetje vreemd dat ik niets kon vinden over dit onderwerp. Inmiddels heb ik met het modelleren gevonden dat het brandstofverbruik minimaal afneemt.

Bedankt voor de reacties!

Reageer