Verschil speed en velocity

Moderator: physicalattraction

Berichten: 6

Verschil speed en velocity

Het verschil tussen speed en velocity is me wel duidelijk

Speed is de verandering van afstand in een bepaalde tijd

Velocity is de verandering van verplaatsing in een bepaalde tijd

Beide worden vertaald als snelheid, wat is nu de juiste Nederlandse benaming voor beide?

Zit er een verschil in in het Nederlands, hoe moet je anders weten over welke van de 2 het gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verschil speed en velocity

Mijn docent fysica een aantal jaar terug gebruikte als vertaling van "speed" het woord "vaart".

(even voor de duidelijkheid zodat we over hetzelfde praten: ik loop met een vaart van 2 m/s naar achter in mijn tuin en terug, dan is mijn gemiddelde snelheid 0 m/s en gemiddelde vaart 2 m/s).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 6

Re: Verschil speed en velocity

Ja dat bedoel ik, vaart, oke.

Berichten: 555

Re: Verschil speed en velocity

Spoed wordt ook ooit gebruikt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verschil speed en velocity

lexa444 schreef: ma 18 jun 2012, 18:35
Speed is de verandering van afstand in een bepaalde tijd

Velocity is de verandering van verplaatsing in een bepaalde tijd
is dit niet eerder een ezelsbruggetje om te onthouden waar de SI-symbolen "s" en "v" bij horen?

velocity is geen verandering van verplaatsing in een bepaalde tijd. Een verplaatsing kan sowieso slechts in een bepaalde tijd plaatsvinden, we hebben (vooralsnog) een minimale tijd voor enige verplaatsing, dwz de tijd om zich aan de lichtsnelheid van x naar y te begeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Verschil speed en velocity

lexa444 schreef:Beide worden vertaald als snelheid, wat is nu de juiste Nederlandse benaming voor beide? Zit er een verschil in in het Nederlands, hoe moet je anders weten over welke van de 2 het gaat?
Er is geen juistere Nederlandse vertaling dan snelheid, afgezien van de combinatiewoorden snelheidsgrootte en snelheidsvector. Een veelgebruikt Nederlands schoolboek, systematische natuurkunde, bevatte altijd een paragraaf over het onderscheid in het Engels tussen speed en velocity. Ze hanteerden in die paragraaf de Engelse termen; in het Nederlands moest de context duidelijk maken wat er bedoeld wordt. Die paragraaf is onlangs als onnodige Engelse ballast overboord gegooid in de nieuwe editie van het boek. Een enkel ander schoolboek, Stevin -voorheen Scoop-, kiest er in het kader van het onderscheid speed/velocity voor om de term speed te vertalen met vaart, maar buiten dat boek is die specifieke vertaling onbekend.

Ik vraag me af of Engelse natuurkundigen het onderscheid consequent volhouden. Bijvoorbeeld in de statistische mechanica over de snelheid van gasmolekulen:
  • snelheidsverdeling = speed distribution; maar velocity distribution zeggen ze ook, meen ik me te herinneren, waarbij velocity alleen positieve waarden heeft (d.w.z. velocity = speed).
  • gemiddelde snelheid = mean speed; maar mean velocity zeggen ze ook, dacht ik, waarbij mean velocity niet nul is (d.w.z. velocity = speed)
  • rms snelheid = rms speed; rms velocity ook, maar dat is niet verrassend omdat velocity2 = speed2.
In de Engelse wiki over de snelheidsverdeling van Maxwell-Boltzmann staat nadrukkelijk dat speed de grootte van de snelheidsvector is, blijkbaar zijn ze in ook de statische mechanica in principe wel consequent.

Hoe zit het in andere talen? Duitse en Franse natuurkunde hebben volgens mij geen aparte termen voor velocity en speed, daar moet je speed met een woordcombinatie aanduiden die overeenkomt met onze woordcombinatie 'grootte van de snelheid'. In het Duits is het Geschwindigkeit en Betrag der Geschwindigkeit; in het Frans vitesse en module de vitesse (of hoe zeg je dat eigenlijk in het Frans?). Dan is het Engels de afwijking.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Verschil speed en velocity

Het is aardig om uit te zoeken welke invloedrijke Engelstalige fysicus dat bekende regeltje geintroduceerd heeft, dat de vector velocity genoemd wordt, en de scalar speed. Niet Newton, want de wiskundige termen vector en scalar zijn 19e eeuws. Niet Maxwell, hoewel die in 1877 zijn boek Matter and Motion publiceerde over vectoren, scalars en snelheden: Maxwell gebruikt de termen speed en velocity door elkaar. Het was vermoedelijk Wilson (Gibbs), die in zijn boek Vector Analysis uit 1901 het grote nut van vectoren voor de natuurkunde liet zien. Dat is de oudste bron die ik vond met: Velocity is a vector quantity. Its direction is the direction of the tangent of the curve described by the particle. The term speed is used frequently to denote merely the scalar value of the velocity. This convention will be followed here.

EDIT - het onderscheid speed/veocity blijkt eerder, in 1882, geintroduceerd te zijn door de Schotse fysicus Peter Guthrie Tate.(link)

Berichten: 12.262

Re: Verschil speed en velocity

In het nederlands is het inderdaad nogal verwarrend, maar dat geldt feitelijk ook voor het engels.

In het algemeen gebezigde engels worden speed en velocity ook redelijk gemakkelijk door elkaar gebruikt, zelfs om meermaals gebruiken van hetzelfde woord in een zin te voorkomen.

"The car hit the bus with a velocity of 50 mph, in a zone with a speed limit of 30 mph" is geen vreemde zin voor een nieuwsbericht over een aanrijding in de krant.

Het gebrek aan onderscheid is echter wel lastig, zeker als je spefiek wilt zijn met wat je bedoelt. Als je met een racewagen een rondje maakt op een circuit, en precies stopt waar je vertrok (zeg maar op de start/finishlijn) dan is je gemiddelde verplaatsing (per seconde) uiteraard 0, en je gemiddelde snelheid meer dan 0.
Victory through technology

Berichten: 22

Re: Verschil speed en velocity

Benm schreef: wo 21 nov 2012, 02:13
. . . .

"The car hit the bus with a velocity of 50 mph, in a zone with a speed limit of 30 mph" is geen vreemde zin voor een nieuwsbericht over een aanrijding in de krant.

Het gebrek aan onderscheid is echter wel lastig, zeker als je spefiek wilt zijn met wat je bedoelt. Als je met een racewagen een rondje maakt op een circuit, en precies stopt waar je vertrok (zeg maar op de start/finishlijn) dan is je gemiddelde verplaatsing (per seconde) uiteraard 0, en je gemiddelde snelheid meer dan 0.
Het is inderdaad waar dat in algemene berichten door niet-technische mensen er veel fouten gemaakt worden. Het concept van velocity als een vector is louter voor techneuten bedoeld. . .99,999 % of nog minder heeft geen idee wat een vector is. Dit is een Wetenschap Forum dus kan je verwachten dat er hier correct met dergelijke eenheden en begrippen omgegaan wordt.

In Amerika hebben veel mensen de neiging om vermogen als "kW per hour" of zelfs als "kW-hr" aan te duiden. Dit ontstaat vanwege slordigheid omdat ze gewend zijn om vermogen als BTU/hr aan te geven. . .Met HP voor vermogen hebben ze geen probleem en zeggen ze niet "HP per hour".

Nog iets. . .je citeert de term 50 mph. . . sommige mensen noemen de "mph" een snelheidseenheid terwijl het slechts een afkorting is voor m/h.

Je opmerking over die raceauto klopt totaal niet. . De verplaatsing van een auto over een pad(traject) dat de auto heeft gereden die de auto gereden heeft is niet een gemiddelde maar een bepaalde lengte van het traject. De gemiddelde snelheid is eenvoudigweg "Traject Lente/Tijd". . .je verhaaltje ging over een auto dat een traject afegde in een bepaalde tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Verschil speed en velocity

voor 'velocity' gebruikte mijn lector altijd het woord 'tempo'

'tempo' dan (in Belgie) "de snelheid waarmee een object veranderd van positie"

velocity "tempo" is een vector met een richting vb 1m/sec noord (of west,...)

een persoon die snel 1 m/s vooruit stapt en onmiddelijk erna 1 meter achteruit ,

altijd terugkerend naar zijn orginele startpositie heeft een gemiddelde tempo van 0 m/s (velocity)

3 m/s vooruit gevolgt door 2 m/s achteruit is een gemiddelde tempo van 1 m/s vooruit

terwijl de gemiddelde snelheid (speed) (over 2sec) 2.5 m/sec is.
Nullius in Verba

Berichten: 12.262

Re: Verschil speed en velocity

vortex123 schreef: wo 21 nov 2012, 03:49
Je opmerking over die raceauto klopt totaal niet. . De verplaatsing van een auto over een pad(traject) dat de auto heeft gereden die de auto gereden heeft is niet een gemiddelde maar een bepaalde lengte van het traject. De gemiddelde snelheid is eenvoudigweg "Traject Lente/Tijd". . .je verhaaltje ging over een auto dat een traject afegde in een bepaalde tijd.
Dat is maar net hoe je er naar kijkt natuurlijk. In geval van een (rondlopende) racebaan is de start en finishlijn precies hetzelfde punt, en is de verplaatsing na 1 rondje gewoon 0. Als je er 5 minuten over doet is dat 0 per 5 minuten.

Zie het als wat een trajectcontrole op de snelweg doet, die een boete uitdeelt als je gemiddeld harder dan 100 km/h rijdt: Als ik eerst met 300 km/h van start tot vlak voor de finish rijdt, daar omkeer en spookrijdend terug ga tot vlak voor de start, en weer terug rijdt naar de finish (allemaal met 300 km/h) is de gemiddelde snelheid die ik op dat traject gereden heb 100 km/h (afgezien van tijdverlies in omkeren). Zou ik die stunt uithalen met 400 km/h krijg ik een boete voor 133 waar 100 is toegestaan.

Uiteraard is dat een wat extreem voorbeeld. Maar als je van A naar B rijdt over een weg met kronkels erin, die hemelsbreed 100 km uit elkaar liggen, kan het best zijn dat je het hele traject constant 130 km/h gereden hebt, terwijl de netto verplaatsing toch maar 100 km/h uur is.

Overigens is het op veel punten verwarrend. Neem bijvoorbeeld de snelheid van een vliegtuig. Voor de werking van het vliegtuig is de 'airspeed' van belang, maar voor het nut van een vliegtuig de 'groundspeed'. Feitelijk kun je een vliegtuig tegen de wind in parkeren en bij een beetje storm gewoon '50 kts' op de meter hebben staan terwijl het ding geen meter voor- of achteruit gaat.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Verschil speed en velocity

Opmerking moderator

Discussie over afwijkende definitie van average velocity is afgesplitst naar een topic in het forum Theorie-ontwikkeling. Gaarne in deze thread alleen met bestaande definities werken.

Berichten: 56

Re: Verschil speed en velocity

Neem me niet kwalijk dat ik het zo cru zeg, maar discussie over speed en velocity is een non-discussie. Speed of velocity is als broek of pantalon, fiets of rijwiel.

Speed voelt zich meer thuis bij broek en fiets, maar velocity zit liever bij rijwiel en pantalon. Verplaatsing per tijdseenheid.

Het beste Nederlandse woord is snelheid. Geldt zowel voor de scalaire grootheid als voor de vector, je moet natuurlijk wel duidelijk maken welke van de twee je bedoelt.

Het woord vaart als synoniem van snelheid in technisch-wetenschappelijk verband kan nog als het over de voorwaartse snelheid van een schip gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Verschil speed en velocity

JKZ schreef: za 08 dec 2012, 00:12
je moet natuurlijk wel duidelijk maken welke van de twee je bedoelt.
Dat is nou juist precies de reden waarom we wel onderscheid maken tussen speed en velocity: om aan te geven welke van de twee we bedoelen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 56

Re: Verschil speed en velocity

Dat is nou juist precies de reden waarom we wel onderscheid maken tussen speed en velocity: om aan te geven welke van de twee we bedoelen.

Als je bedoelt dat je met de een de scalaire grootheid wilt aangeven en met de andere de vector, dan zul je weinig mensen in de wereld ontmoeten die het met je eens zijn.

Reageer