Analytische voortzetting

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 264

Analytische voortzetting

[Complexe analyse] - Ik weet niet wat er met latex aan de hand is - m'n browser geeft het slecht weer..

Functie u is harmonisch op de open eenheidsschijf,
\(u :U_1(0) \rightarrow\mathbb{R}\)
. u heeft geen nulpunten en gegeven ook dat 1/u harmonisch op dezelfde schijf. Bewijs dat u constant is.

Je kunt tot de conclusie komen dat de afgeleiden in beide richtingen (im, re) 0 zijn, maar ik probeerde iets anders voordat ik het antwoord zag. Zou iemand kunnen controleren of het volgende juist is?

u heeft geen nulpunten dus
\(1/u\)
is goed gedefinieerd. We bekijken
\(\bar{U}_r(0)\)
waarbij
\( r < 1\)
, dus de gesloten schijf met straal r. Omdat u harmonisch en dus analytisch is, in het bijzonder continu, neemt u een maximum aan op deze gesloten schijf. Er volgt dat u constant is.(volgens maximum modulus stelling).

Nu kunnen we u analytisch voortzetten tot de open eenheidsschijf
\(U_1(0)\)
.

Berichten: 264

Re: Analytische voortzetting

Ik zie dat m'n browser het weer goed weergeeft. Nog even voor de duidelijkheid:
\(U_r(0)\)
moet een gesloten schijf zijn rond de oorsprong met straal r <1 (hij vergeet de \bar)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analytische voortzetting

In mijn ogen heb je geen analytische voortzetting nodig: je gebied is compact...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 264

Re: Analytische voortzetting

Ah ja dat zou ook kunnen; er staat in mijn boek een supplement met onder hetzeflde kopje de analytische voorzetting (a) en compactheid (b). Maar het stuk daarvoor klopt dan gewoon? Dan vind ik deze manier een stuk eleganter/sneller dan alles netjes uitschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analytische voortzetting

Spreken over goed gedefinieerd zou ik niet meteen bij 1/u. Polen zijn immers toegestaan a priori. Ik zou eerder zeggen dat 1/u analytisch/holomorf is. Verder lijkt je redenering juist.

Ik zie overigens net dat je de open schijf bedoelt; die is uiteraard niet compact.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 264

Re: Analytische voortzetting

Hm ik twijfel zelf nog over "Omdat u harmonisch en dus analytisch is" - volgens mij mag ik dat niet zomaar zeggen. Bijvoorbeeld; u(x,y) = x is harmonisch, maar voldoet niet aan de C.R. vergelijkingen, dus niet analytisch... Of haal ik nu dingen door elkaar? (Harmoniciteit is mij toch nog niet helemaal helder).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analytische voortzetting

Harmonische functies zijn wel degelijk altijd analytisch... Maar nu compactheid vervalt, weet ik niet of je bewijs te redden valt. Van die analytische voortzetting ben ik (nog) niet overtuigd.

Het was ook wat vreemd dat je eigenlijk nergens gebruikt wat je weet over 1/u.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 264

Re: Analytische voortzetting

Ok eens kijken wat ik nu begrijp van die harmonische functies:

Laat u harmonisch zijn, dan kun je een analytische functie f bouwen f:= u+iv. Waarbij v op een constante na vastligt. v is dan de geconjugeerde harmonische van u.

Als ik dan alleen het reele deel u van f beschouw, bijv
\(u=x=u_1 + iu_2\)
(dus met
\(u_2=0 \)
), dan
\( \Delta u = 0\)
(delta ~ Laplace operator)=> harmonisch. Maar
\(\frac{\partial u_1}{\partial x}= 1 \neq \frac{\partial u_2}{\partial y}\)
Hier gaat het in mijn hoofd dus fout... Spreken we soms over de analytische functie f die je met u als reel deel kunt maken?

edit:

Hm we zeggen eerst dat 1/u geen polen heeft (want u geen nulpunten) en dus met z'n coninuiteit ervoor zorgt dat 1/u begrensd is binnen de schijf. Dan constateren we dat 1/u constant is binnen de schijf <=> u is constant (u niet nul, maar dat is gegeven). Dat heb ik inderdaad heel onduidelijk opgeschreven, excuses daarvoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analytische voortzetting

Maar je harmonische functie zit toch in R, wat losjes gesproken. En niet, zoals jij suggereert, lijkt me, in C...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 264

Re: Analytische voortzetting

Ja, maar dan moeten we in het bewijs dus uitgaan van de holomorfie van f = u+iv op de disc en niet de "holomorfie van u" (*).

Misschien kan je daarna zeggen:

|f|=constant => f =constant (want f analytisch) => u=constant

*Zou je kunnen zeggen of ik dit nu wel goed heb? Ik probeer er namelijk vooral voor te zorgen dat ik harmoniciteit beter begrijp..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Analytische voortzetting

Wel, nee, daar moet je ook niet van uitgaan. Ik weet niet wat je reeds gezien hebt, maar je kunt wel degelijk zeggen dat u analytisch is; desondanks dat u een reële functie is. Men bedoelt dan dat je u kan schrijven als een (absoluut) convergente machtreeks. In deze pdf staat dat bijv (zoeken op "real analyt" geeft je de gewenste resultaten).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 264

Re: Analytische voortzetting

Ok bedankt! Ik ga me daar binnenkort dan wat meer in verdiepen, want behalve de definitie en een kleine opmerking staat er (bijna) niets over harmonische functies in mijn cursusboek.

Reageer