Wat gebeurt er met de ionen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Wat gebeurt er met de ionen?

Hey allemaal,

Ik heb met natuurkunde nu het onderwerp straling.

Ik vind het zover een zeer makkelijk, leuk en interessant onderwerp.

Het enige wat ik niet lekker vind, is dat het boekje allemaal halve uitleg geeft.

In een GM-telbuis, zit dus een gas dat ioniseert als er ioniserende straling door gaat.

Maar, wat gebeurt er met die ionen nadat het stroompje is gelopen en omgezet in tikjes?

Wat gebeurt er met het overschot aan elektronen in dat gas?

Wordt dat meegevoerd met de stroom?

En even snel een vraagje over de grafiek van activiteit en tijd.

Loopt die altijd als een mediaan, omdat er ergens in de antwoorden staat ''als een rechte lijn'''en dat vind ik dus vreemd.

En stel dat, zilver vervalt onder vorming van een Bèta deeltje, dus 1 neutron wordt een proton die in de kern blijft en een elektron of positron (wij doen alleen elektronen) dat weggeschoten wordt.

Dus in feite heb je dan Cadmium met een tekort van 1 elektron.

Kan je dan zeggen dat er een Cd 1+ ion is ontstaan,

mvg,

Liam.
liamgek schreef: ma 18 jun 2012, 23:52
Hey allemaal,

Ik heb met natuurkunde nu het onderwerp straling.

Ik vind het zover een zeer makkelijk, leuk en interessant onderwerp.

Het enige wat ik niet lekker vind, is dat het boekje allemaal halve uitleg geeft.

In een GM-telbuis, zit dus een gas dat ioniseert als er ioniserende straling door gaat.

Maar, wat gebeurt er met die ionen nadat het stroompje is gelopen en omgezet in tikjes?

Wat gebeurt er met het overschot aan elektronen in dat gas?

Wordt dat overschot meegevoerd met de stroom?

En even snel een vraagje over de grafiek van activiteit en tijd.

Loopt die altijd als een mediaan, omdat er ergens in de antwoorden staat ''als een rechte lijn'''en dat vind ik dus vreemd.

En stel dat, zilver vervalt onder vorming van een Bèta deeltje, dus 1 neutron wordt een proton die in de kern blijft en een elektron of positron (wij doen alleen elektronen) dat weggeschoten wordt.

Dus in feite heb je dan Cadmium met een tekort van 1 elektron.

Kan je dan zeggen dat er een Cd 1+ ion is ontstaan,

mvg,

Liam.

Berichten: 12.262

Re: Wat gebeurt er met de ionen?

Die ionen worden geneutraliseerd als ze de wand van de buis of de electrode in het midden raken.

Als een atoom in het detectorgas ioniseert door straling, ontstaat er een positief ion en een negatief electron. Dat electron wordt aan de anode van de buis opgenomen in het metaal, en het ion krijgt aan de anode een electron terug, waardoor weer een neutraal atoom onstaat.
Victory through technology

Reageer