Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Ik weet niet of dit in het goede forumdeel staat, omdat het zowel over gravitatiekracht gaat als over de Wet van Coulumb? Mijn excuses alvast als dit onderwerp fout staat.

Ik heb een aantal opdrachten gemaakt in een reader maar bij een opdracht blijf ik steken, de opdracht luidt als volgt:

"

Een natrium ion en een chloride ion zitten in een ionrooster naast elkaar. Bereken de kracht waarmee deze ionen elkaar aantrekken.

"

Dus, er zijn twee krachten die er tussen de ionen werken. De aantrekkingskracht van de massa’s en de aantrekkingskracht van de elektronen. We behandelen eerst de krachten van de massa’s. We gebruiken hiervoor de formule van de gravitatiekracht, deze luidt als volgt:

F = G * (m1* m2) / r2

We zullen hiervoor eerst de massa’s van de verschillende ionen moeten gaan berekenen. In onderstaande tabel staan de massa’s in u als in kg. Om van u à kg te gaan doe je x 1,66054 * 10-27. Dit is te vinden in de binas.

Natrium

Chloor

Massa (u) Massa (kg)



22,99 3,818 * 10-26



35,45

5,887 * 10-26

Echter is het probleem dat ik niet weet hoe ik de straal bereken? Ik heb in de Binas proberen te zoeken en op internet, maar het wordt mij niet echt duidelijk. Bovendien hoe kan ik ladingen berekenen van de ionen? (deze zijn nodig voor de wet van coulumb)

De antwoorden gegeven bij de reader zijn,

De kracht afkomstig van de ladingen 2,91 x 10-9 N

De kracht afkomstig van de massa’s 2,48 x 10-23 N

Met vriendelijke groet,

William van Doorn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

ladingen van ionen zijn steeds gehele veelvouden van de elementaire lading e = 1.6... * 10-19 C. Voor een ion met formele lading z (bijv. -1, +2, ...) is de lading q = z*e.

Ik gok dat je voor onderlinge afstanden de som van de ionstralen mag nemen. Ik heb geen idee of dat in een BINAS staat, maar de manier waarop Nederlandse scholieren dit als een evangelie behandelen moet dat wel.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Door de som van de ionstralen te pakken kom ik op de volgende berekening uit;

6,6727 * 10^-11 * ((3,818 * 10^-26 * 5,887 * 10^-26) / (98 * 10^-12 + 181 * 10^-12)^2)

Dit geeft echter 'n resultaat van 1,92674017 × 10-42 wat niet overeenkomt met het antwoord uit de reader.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Ik kom op hetzelfde uit: 1,93 x 10 -42.

Opmerkelijk is dat als je nog eens deelt door r2je het antwoord uit het boek krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

meer opmerkelijk: met de r-waarden a.d.h.v. ionstralen klopt de kracht door ladingen wel.

ik zou gokken dat de oplossing dan deels fout is
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

klopt de kracht door ladingen wel
Hij rekent met de gravitatiewet dus met de massa's van de deeltjes.

Berichten: 9

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Margriet schreef: di 19 jun 2012, 14:52
Hij rekent met de gravitatiewet dus met de massa's van de deeltjes.
Ja, maar met ladingen klopt het bij de ionstralen wel. Het antwoord in de reader geeft ook twee antwoorden. Dus ik kan aannemen dat het gewoon met de ionstralen moet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Het feit dat aanpak van ionstralen werkt bij de kracht door ladingen lijkt te impliceren dat dat de bedoeling is. Echter werkt de kracht door massa's niet, maar dat kan aan de gegeven oplossing liggen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

Het lijkt me ook dat er een foutje in de uitwerkingen staat. Op Wikipedia vind ik trouwens dat de afstand tussen Na en Cl in NaCl 282 pm is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Krachten tussen natrium ion en chloor ion

physicalattraction schreef: wo 20 jun 2012, 12:02
Op Wikipedia vind ik trouwens dat de afstand tussen Na en Cl in NaCl 282 pm is.


Die getallen heb ik ook gebruikt ter verificatie.
This is weird as hell. I approve.

Reageer