overerving: alleen potentieel?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

overerving: alleen potentieel?

Ik heb even een snel vraagje waar ik het antwoord niet zeker op weet, ondanks de waarschijnlijke eenvoudigheid in de ogen van de meesten hier.

Ik heb ook niet rondgekeken op het forum eerst (excuses)!

Waar het om gaat: is het nu zo dat men enkel potentie doorgeeft aan het nageslacht (of te wel: 50% van de genen die men al bezat vanaf de eigen geboorte)? Of heeft ervaring en leren in de loop van het leven hier invloed op?

Dit gaat er eigenlijk om of omgeving in staat is om de genetische codering aan te passen? Mocht dit niet zo zijn, dan zou het dus 0,0 verschil maken of je op je 12e of op je 50e een kind krijgt in de aangeboren eigenschappen van dat kind (los van toeval)?

Sorry voor inzichtelijke tekortkomingen (ben geen biologiestudent).

Bedankt!

Berichten: 2

Re: overerving: alleen potentieel?

Ik ben geen geneticus, maar leeftijd speelt zeker een rol in de overerving. Zowel in de vorm van:

1. beinvloeden op het proces (dus de bevruchting) zelf (dus minder makkelijk zwanger geraken als je ouder bent of meer kans op bepaalde afwijkingen zoals syndroom van down, de leeftijd v/d moeder speelt hier een zeer grote rol in)

2. de genen die je overerft (hoe ouder je bent, hoe meer je genen onder invloed stonden van externe factoren en hoe meer kans op genetische afwijkingen die je kan doorgeven.

Maar ivm leren en ervaring: ik denk niet dat die een rol gaat spelen op de genen. Genen worden niet beinvloed door ervaring of leren. Er moet echt een proces geweest zijn dat de genen fysiek kan beinvloeden. Dus omgeving in de zin van: fysieke invloed op genen (straling bv) en niet in de zin van: leerrijke omgeving/rijke omgeving, goede omgeving of iets dergelijks.

Het is vooral 1 dat een rol speelt. Het is ook een soort van biologische "veiligheid": hoe ouder, hoe moeilijker je kinderen kan krijgen, soort van biologische marge die ervoor zorgt dat enkel de jongere/gezondere mensen/dieren kinderen krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: overerving: alleen potentieel?

Dit vakgebied heet epigenetica, zoek het even na op wiki :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer