Springen naar inhoud

Formule vraag over berekenen concentratie met LC

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2012 - 19:33

Voor LC bereken ik respons factor(rf) met de formule Area (standaard) /Concentratie(standaard). De concentratie standaard is in mg/ml.

Van een onbekend monster wil ik de concentratie in mg/kg berekenen.

De monstervoorbewerking is dat ik weeg 10 ml maatkolf ongeveer 500 mg af weeg en aan vul tot de maatstreep.

Voor het onbekend monster is de formule gegeven;

(area x maatkolf [ml] ) / ( Gewicht [mg] x Rf ) en vervolgens met 1000 vermenigvuldigen uiiteindelijke concentratie=mg/g

Vervolgens moet ik nog eens met 1000 vermenigvuldigen om mg/kg te krijgen klopt dit?

Zou iemand deze formule kunnen toelichten en of deze klopt het zou mij erg helpen desnoods met een voorbeeld. b.v.d.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2012 - 10:08

als je twijfelt over formules kan je best een meer stapsgewijze redenering volgen. Ik begin:

Ik heb een standaard met een concentratie in mg/mL, deze geeft een bepaalde area in arbitraire eenheden (a.u.). Hieruit vind ik een responsfactor RF = A/C met als eenheid a.u. mL / mg.

Gegeven nu een onbekende oplossing met een area A(onb) dan is de concentratie gelijk aan ... met als eenheid ...
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures