Afhankelijke variabele is tweedelig, wat nu?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Afhankelijke variabele is tweedelig, wat nu?

Hallo iedereen,

Ik ben een beetje vastgelopen met mijn scriptie. Kan dinsdag pas bij mijn begeleider terecht, en wil het eigenlijk morgen al doen omdat ik anders te weinig tijd heb. Mijn conceptueel model bestaat uit: H1: Personalisatie van email heeft een positieve invloed op customer retention. H2 en H3 zijn dat twee bepaalde moderators op deze relatie modereren. H1 is getest door twee emails (een gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde) te laten zien en daar twee vragen (2 x 2 dezelfde vragen dus) bij te stellen, en de gemiddeldes van deze antwoorden, allebei 1-7 Likert, te vergelijken in een paired samples t-toets.

Nu moet ik dus H2 en H3 toesten. Deze twee variabelen (need for uniqueness en information privacy concern) zijn allebei met een vragenlijst (measurement scale) gemeten. Heb de score van alle vragen per schaal (allen 1-7 Likert) bij elkaar opgeteld en door het aantal vragen in die schaal gedeeld, zodat een gemiddelde score per respondent voor elke variabele ontstaat. Tot nu toe ging alles goed, maar hier loop ik dus vast...

Ik moet dus het modererende effect van deze twee variabelen meten. Normaal had ik wel geweten hoe dit moet, met een interactie en een regressie, maar wat het voor mij zo lastig maakt, is dat de afhankelijke variabele (customer retention) in principe tweedelig is. Je hebt dus customer retention na het zien van een gepersonaliseerde email, en customer retention na het zien van een niet-gepersonaliseerde email. Is de afhankelijke variabele in de regressie de gemiddelde score van allevier de vragen (dus 2 + 2 vragen bij elke email) of een van de twee? Of moet je in dit geval uberhaupt geen regressie doen maar iets anders??

Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om me te helpen, ik ben je heel dankbaar!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Afhankelijke variabele is tweedelig, wat nu?

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer