[scheikunde] Buffers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

Buffers

Hoi,

Terwijl ik aan het leren was voor mijn toets scheikunde, kwam ik een opdracht tegen waar ik niet uitkom. Normaal snap ik dit soort opgaven wel, maar nu kan ik niet op de reactievergelijking komen van de reactie die optreedt. Ik zou denken dat HCOOH met H2O tot HCOO- en H3O+ reageert. Dan kom ik er echter niet over uit waarom ze er natronloog aan toevoegt. Treedt er misschien een reactie op tussen H3O+ en OH-?- Zou iemand mij hiermee misschien kunnen helpen? Dit is de opdracht:

Marianne moet een bufferoplossing maken met een pH van 4,2. Zij heeft de beschikking over een oplossing van mierenzuur, HCOOH, en natronloog. Beide oplossingen zijn 0,25 M.

Bereken hoeveel mL van beide oplossingen zij moet nemen om 100 mL bufferoplossing

met pH = 4,2 te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffers

Inderdaad geeft

OH- + H3O+ --> 2 H2O
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Buffers

Maar hoe moet je dan berekenen hoeveel mL je van beide oplossingen nodig hebt? Je weet dat de pH 4,2 is, dus dan zou ik denken dat de concentratie H3O+ 10-4,2 is. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffers

bekend met de bufferformule (of de vergelijking van Henderson-Hasselbalch)?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Buffers

Ik weet niet helemaal wat je daar mee bedoelt. Is dat de formule om de pH van een oplossing te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffers

Best dat je jezelf eerst wat inleest: http://www.eu-re-ka.nl/rekenen%20aan%20 ... beelen.pdf
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Buffers

Ik snap in principe wel wat buffers zijn. Alleen deze specifieke opdracht lukt me niet, de rest van de opdrachten uit het boek zijn hartstikke makkelijk. Deze opdracht had ik op een site op het internet gevonden, en ik begreep hem niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffers

Het is zeker prima als je de "verplichte" leerstof kent maar graag wat verder wil. In de link die ik gaf staat wat meer uitleg, en wordt in voorbeeld 10.4 iets gelijkaardig als jouw vraag uitgewerkt.

Ik wil je niet afschepen, maar als het al ergens eerder is uitgelegd heeft het weinig zin dat ik het hier nog eens doe. Als je specifieke vragen hebt over wat ze in de link doen kan je hier zeker terecht.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Buffers

Heel erg bedankt, ik ga het nu meteen doornemen!

Reageer