Elektrolyse van CO2

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Elektrolyse van CO2

Is het mogelijk om CO2 te elektrolyseren en als eindproducten C en O2 te krijgen? Zo ja, heeft iemand een idee hoe je dit kan doen?

En gaat het dan via de formule CO2 -> C + O2 of is het veel gecompliceerder?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Elektrolyse van CO2

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Heb je zelf al eens wat research gedaan over dit onderwerp?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrolyse van CO2

Als je een elektrolyse wilt uitvoeren, moet er aan twee elektroden elk een halfreactie optreden, en moet de stroom door de vloeistof worden geleid door ionen die bij de reactie betrokken zijn.

Ik zou zo niet kunnen verzinnen welke halfreacties je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Elektrolyse van CO2

julia77777 schreef: do 21 jun 2012, 20:46
Is het mogelijk om CO2 te elektrolyseren en als eindproducten C en O2 te krijgen?
Nee, je kunt dit niet elektrolyseren omdat kooldioxide geen elektrolyt is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektrolyse van CO2

het kan wel, maar niet direct via elektrolyse (voorzover ik weet), maar elektrokatalyse, waarbij één of andere katalysator onder invloed van een spanning een omzetting kan doen. Katalytische reacties zijn altijd nogal complex in termen van verschillende stappen die optreden.

Dus gewoon twee elektroden in een oplossing rammen gaat niet veel doen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer