Welk boek moet ik lezen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Welk boek moet ik lezen

Beste mensen,

Ik heb net mijn middelbare school afgerond en heb nu een vrij lange zomervakantie (8+ weken). Wiskunde heeft mij altijd geboeid en dit leek me wel een gelegenheid om zelf verder te leren. Is er een boek die jullie mij aan zouden kunnen raden?

Alvast bedankt!

ScheikundePWMorgen (naam is gedateerd ik weet het)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Welk boek moet ik lezen

Dat is een moeilijke, want wat de een een mooi onderwerp vindt kan geen genade vinden bij de ander.

Ook is het niet helemaal duidelijk wat wilt, verdieping of uitbreiding of wat anders.

Ga naar de bibliotheek en kijk eens wat daar staat wat je leuk vind zou ik zeggen.

Wil je iets leuks buiten de formele stof om zoekt dan onder Martin Gardner dat is dan mijn aanrader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Gardner
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

tempelier schreef: do 21 jun 2012, 23:08
Dat is een moeilijke, want wat de een een mooi onderwerp vindt kan geen genade vinden bij de ander.

Ook is het niet helemaal duidelijk wat wilt, verdieping of uitbreiding of wat anders.

Ga naar de bibliotheek en kijk eens wat daar staat wat je leuk vind zou ik zeggen.

Wil je iets leuks buiten de formele stof om zoekt dan onder Martin Gardner dat is dan mijn aanrader.

http://en.wikipedia..../Martin_Gardner
Ieder onderwerp is prima

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Moet het leren zijn, dus een echt studieboek? Of mag het Wiskunde zijn, maar op een hedendaagse, vlotte manier gebracht? Zeg maar, iets populairder gemaakt. Dan is Simon Singh een absolute aanrader. De onderwerpen dat ie behandelt, zijn echt wel zwaar, maar hij weet ze, vind ik, zeer verstaanbaar over te brengen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Drieske schreef: vr 22 jun 2012, 00:07
Moet het leren zijn, dus een echt studieboek? Of mag het Wiskunde zijn, maar op een hedendaagse, vlotte manier gebracht? Zeg maar, iets populairder gemaakt. Dan is Simon Singh een absolute aanrader. De onderwerpen dat ie behandelt, zijn echt wel zwaar, maar hij weet ze, vind ik, zeer verstaanbaar over te brengen.
Het liefst een studieboek. Liefst niet populair eerder hoe droger hoe beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Dan wordt voorkennis belangrijk. Je komt gewoon uit het middelbaar, zonder extra achtergrond? Bijv dat je vorig jaar een gelijkaardig projectje deed. Ben je bekend met Lineaire Algebra? Zonee, zal je daarmee moeten beginnen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Drieske schreef: vr 22 jun 2012, 00:16
Dan wordt voorkennis belangrijk. Je komt gewoon uit het middelbaar, zonder extra achtergrond? Bijv dat je vorig jaar een gelijkaardig projectje deed. Ben je bekend met Lineaire Algebra? Zonee, zal je daarmee moeten beginnen.
Ik dacht wel redelijk alleen die termen zeggen me allemaal niet zoveel want zo hebben wij ze niet geleerd. Heb op school ook wiskunde D gehad dus heb een extra op me voorkennis. En wat zal een goed boek zijn om daar dan mee te beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Welk boek moet ik lezen

Welke studie wil je gaan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Moet dat boek Nederlandstalig zijn? Het boek dat ik wel goed vind, maar misschien niet makkelijk te krijgen is in Nederland, is dit.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Drieske schreef: vr 22 jun 2012, 12:32
Moet dat boek Nederlandstalig zijn? Het boek dat ik wel goed vind, maar misschien niet makkelijk te krijgen is in Nederland, is dit.
Dat ziet er wel goed uit ja. En nee het hoeft niet Nederlands talig te zijn Engels is ook goed.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Nog andere boeken? En zijn er ook boeken die getorrent kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Ik zal straks nog eens beter zoeken, maar wat ik je al kan meegeven, is dit. Je vindt daar ook de video's van deze lessen (wel al wat gedateerd). Ik ken iemand die zo Lineaire Algebra heeft verwerkt. Wel met ondersteuning van zijn leerkracht uit het middelbaar. Je kunt het eens bekijken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Zit er goed uit bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Okee :) . Het voordeel van die lessen, schijnt het, is dat er toch wat "interactie" is.

Misschien is deze paper ook wel wat voor jou... Het is in het Nederlands, en volgens mij bevat het niet meer dan nodig. Nadat je iets weet over dit, als je nog zin hebt en tijd, kun je kiezen tussen Analyse of meer richting Algebra. In se gaat Statistiek ook uiteraard, maar persoonlijk vind ik dat niet het meest interessante ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Drieske schreef: za 23 jun 2012, 10:04
Okee :) . Het voordeel van die lessen, schijnt het, is dat er toch wat "interactie" is.

Misschien is deze paper ook wel wat voor jou... Het is in het Nederlands, en volgens mij bevat het niet meer dan nodig. Nadat je iets weet over dit, als je nog zin hebt en tijd, kun je kiezen tussen Analyse of meer richting Algebra. In se gaat Statistiek ook uiteraard, maar persoonlijk vind ik dat niet het meest interessante ;) .
Bedankt voor het stuk, ziet er goed uit alleen heb ik toch teveel gaten in mijn kennis om dat door te nemen. Ik ken veel symbolen, notaties en begrippen niet. (thx voor het helpen btw)

Reageer