Springen naar inhoud

Wat doen als je 40 bent.

• Log in om te kunnen reageren

Galaaz501

Galaaz501

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2012 - 09:14

Goedemorgen allemaal,

Ik zou graag aan de experten willen vragen als er nog een mogelijkheid bestaat voor mensen die zoals mij 40 jaar oud zijn en niet weten welke weg op te gaan. Ik heb middelbaar Technische Wetenschappen gestudeerd in Antwerpen en met zeer goede resultaten mijn diploma A2 behaald. Nadien ben ik naar Spanje vertrokken en studeerde daar Hoger Onderwijs: Elektronica en Automatisering maar het lukte toch niet om de studies te beëindigen. Ik heb maar 40% van alle vakken. Mijn CV is echt zeer beperkt. Heb gewerkt in de constructie, nadien 6 jaar in reparatie van computers, 2 jaar in kantoren en bijna 3 jaar in receptie van een 5* hotel. Dat is alles wat ik tot nu toe heb gedaan...

Nu zit ik al op de 40 en weet echter niet wat met mijn leven te doen. Ik zou graag terug naar Antwerpen willen gaan om daar een job te vinden en tegelijkertijd verder te kunnen studeren op avondschool. Maar ik weet echter ook niet wat te studeren op deze leeftijd. Is het de moeite wel waard? HBO informatika, HBO Elektronica? HBO Chemie? Welke heeft de me meeste kansen om met 43 jaar aan een baan kunnen komen in die richting?

Ik spreek 4 talen (Nederlands, Engels, Frans, Spaans) en heb een goede kennis van universitaire leerstof wat Chemie, Elektronica, Wiskunde, Fysika betreft. Mijn hobby is tekstboeken lezen en dat is wat ik gedaan heb gedurende de laatste jaren.

Mijn vraag is als ik nog iets kan doen met mijn leven of moet ik mij gewoon laten gaan en realistisch zijn en toegeven dat mijn academische leven al voorbij is gegaan.

Graag zou ik antwoorden hebben van mensen die mij kunnen aanraden.

Excuseer mijn slordige Nederlands maar het is al 23 jaar dat ik niets in het Nederlands schrijf noch spreek.

Hartelijke groeten,

Miguel (Spanje).

Veranderd door Galaaz501, 22 juni 2012 - 09:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2749 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2012 - 09:22

Je bent zo oud als je je voelt Miguel en als jij wilt gaan studeren, dan moet je dat gewoon doen. Ikzelf ben op mijn 45e nog in Leiden gaan studeren in deeltijd omdat ik vond dat ik mijn hersens niet genoeg gebruikte. Je academische leven is pas voorbij als je niet meer ademt. Zelfs tijdens een ziekbed kun je nog via de Open Universiteit studeren.

Gewoon doen!
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 juni 2012 - 09:41

Ik zou graag terug naar Antwerpen willen gaan om daar een job te vinden en tegelijkertijd verder te kunnen studeren op avondschool. Maar ik weet echter ook niet wat te studeren op deze leeftijd. Is het de moeite wel waard? HBO informatika, HBO Elektronica? HBO Chemie?

Ik denk dat hier de crux zit. Probeer voor jezelf helder te krijgen wat je het leukst lijkt. Niet alleen qua studie, maar ook om je na je studie nog 20 - 25 jaar lang (ik ken de pensioenleeftijd in België niet uit mijn hoofd) mee bezig te houden. Ga eens langs bij de instelling waar je dit zou willen studeren en vraag wat voor concrete banen er na die studie kunnen volgen. Want informatica is wel even iets anders dan netwerkbeheer, zogezegd (mensen vergissen zich daar wel eens in).

Ik denk in geen geval dat je leeftijd een obstakel hoeft te vormen. Ik ben weliswaar nog geen 40, maar als je maar voldoende bezig bent geweest met je hersens dan zal wat dat betreft niets je in de weg staan. Je moet je dan wel weer realiseren dat een avondstudie naast een fulltime baan best pittig is. Je moet er echt wel goed gemotiveerd voor zijn om het tot het eind door te blijven zetten.

In ieder geval suces!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Galaaz501

Galaaz501

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2012 - 09:49

Het probleem is niet studeren met een full-time job. Ik studeer graag en denk wel dat ik het zal aankunnen om beide dingen te doen, werken en studeren. Waar ik wel twijfel is als ik met 43 jaar (HBO is 3 jaar) een nieuw baan kan beginnen met mijn beperkte C.V. Ik zou geen ervaring hebben in eender wat ik gestudeerd heb. Netwerkbeheer vind ik wel zeet interessant; beter toch dan programmeren. Maar met mijn leeftijd, wie zal mij een kans geven om mij een contract te geven in die richting? Dat is miin grootste zorg.

Nogmaals bedankt voor uw antwoorden.

Miguel :--)

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 juni 2012 - 10:08

Tja, 't is een harde werkelijkheid, maar je zult nooit zekerheid hebben op een baan na je studie. Het is mij gelukkig heel vlot gelukt, maar een deel van mijn medestudenten niet. Ik ken er die nog een jaar of 2 een veredeld bijbaantje hadden voordat ze 'echt' aan de slag konden.

Maar voor iedereen geld: als je net van school bent, heb je nog geen ervaring en zul je dus op motivatie en enthousiasme moeten scoren. En het spreekt in ieder geval van motivatie als je op je 40e nog aan een studie gaat beginnen, niet?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures