Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 329

Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Hey allemaal,

Ik ben met wiskunde nog bij telproblemen, maar ben zelf al verder gegaan.

Ik weet al hoe je moet berekenen hoe groot de kans is dat je bijvoorbeeld 4 1/4 vragen goed gokt.

Maar, met een toets is het geval van een voldoende al ver onder perfectie.

Dus zou ik willen weten hoe je bij bijvoorbeeld een toets van 15 ABCD vragen er bijvoorbeeld 8 goed hebt.

Want (1/4)^8 klopt niet.

En ook bijvoorbeeld, een toets waarbij je 5 ABC vragen hebt en 20 ABCD vragen hebt.

Hoe groot de kans is dat je dan bijvoorbeeld 10 vragen goed hebt.

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Verplaatst naar Kansrekenen.

In jouw antwoord heb je er momenteel nog geen rekening mee gehouden dat je 15 vragen hebt. Dus in jouw optiek zou de kans om 8 vragen juist te gokken even groot zijn als 10, 15 of 100 vragen moet beantwoorden... Enig idee hoe dat op te lossen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12.262

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Even voor de goed orde: wil je weten wat de kans is dat je van 15 ABCD vragen er -exact- 8 goed gokt, of tenminste 8, of juist maximaal 8?
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Drieske schreef: za 23 jun 2012, 09:58
Verplaatst naar Kansrekenen.

In jouw antwoord heb je er momenteel nog geen rekening mee gehouden dat je 15 vragen hebt. Dus in jouw optiek zou de kans om 8 vragen juist te gokken even groot zijn als 10, 15 of 100 vragen moet beantwoorden... Enig idee hoe dat op te lossen?
Nee, dat wil ik dus leren.

Ik ben ook nog maar bij telproblemen met wiskunde.
Benm schreef: za 23 jun 2012, 13:00
Even voor de goed orde: wil je weten wat de kans is dat je van 15 ABCD vragen er -exact- 8 goed gokt, of tenminste 8, of juist maximaal 8?
Nu je het zo stelt, alle drie zou ik wel willen leren.

Maar volgensmij is tenminste 8 even groot als 8 exact.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Maar volgensmij is tenminste 8 even groot als 8 exact. <-- Niet helemaal, je hoeft bij de eerste namelijk niet de kans mee te nemen op 7 of minder.

Berichten: 329

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Fuzzwood schreef: za 23 jun 2012, 13:55
Maar volgensmij is tenminste 8 even groot als 8 exact. <-- Niet helemaal, je hoeft bij de eerste namelijk niet de kans mee te nemen op 7 of minder.
Oke, heb je gelijk in maar kan je alle formules geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Met formules zonder ze te begrijpen, ben je niets. Probeer ze te beredeneren. Maak het eens eenvoudiger: 2 vragen. Wat is de kans dat je er 1 juist hebt en 1 fout? Maak desnoods een kansboom.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 329

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Drieske schreef: za 23 jun 2012, 15:47
Met formules zonder ze te begrijpen, ben je niets. Probeer ze te beredeneren. Maak het eens eenvoudiger: 2 vragen. Wat is de kans dat je er 1 juist hebt en 1 fout? Maak desnoods een kansboom.
Ik werk meestal andersom, krijg de formule, en probeer hem dan te redeneren, andersom.

Maar ik zal het wel proberen.

Als je er 1 juist hebt moet de andere fout zijn.

Dus dan is het 1/4 voor de vraag die goed is, en 3/4 voor de vraag fout.

1/4*3/4=3/16.

Net zoals met de telproblemen die ik nu heb, denk ik schijfjes in waar aan gedraaid wordt.

de ene moet op een specifiek antwoord komen, de ander op een van de 3 foute.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Tja, dat is misschien wel makkelijker, maar werkt niet echt op een examen (om maar wat te noemen) hè ;) . Overigens, eens je het hebt voor 2 vragen, neem dan eens 5 vragen, en bekijk de kans op (exact) 2 juist. Ook hier kun je nog een kansboom maken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 329

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Drieske schreef: za 23 jun 2012, 16:20
Tja, dat is misschien wel makkelijker, maar werkt niet echt op een examen (om maar wat te noemen) hè ;) . Overigens, eens je het hebt voor 2 vragen, neem dan eens 5 vragen, en bekijk de kans op (exact) 2 juist. Ook hier kun je nog een kansboom maken.
Dan kom ik uit op 1/4²*1/4³= 1/1024

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Heb je een kansboom gemaakt? Ik denk van niet... Wat is de kans op een juist antwoord? Wat op een fout?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 329

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Drieske schreef: za 23 jun 2012, 18:28
Heb je een kansboom gemaakt? Ik denk van niet... Wat is de kans op een juist antwoord? Wat op een fout?
Ik weet niet eens wat een kansboom is.

Is dat zeg maar hetzelfde als grafen, want dat weet ik wel ongeveer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen met gedeeltelijke goed gegokte toetsen.

Niet verkeerd bedoeld, maar als je nog niets weet over kansen, kun je beter ofwel wachten tot dat aan bod komt, of beginnen met het begin. Wat kansbomen zijn, kun je bijv. hier vinden (via pijltjes doorklikken).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer