Traagste haai ter wereld ‘jaagt’ op slapende zeehonden

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Traagste haai ter wereld

Traagste haai ter wereld ‘jaagt’ op slapende zeehonden

Afbeelding

De Groenlandse haai (foto) is de traagste haai ter wereld. En toch is zijn maag goed gevuld. Wetenschappers denken nu te weten hoe dat kan: hij jaagt op slapende zeehonden.


De onderzoekers begonnen hun studie met het vastleggen van de exacte zwemsnelheid van de Groenlandse haai. Ze ontdekten dat het dier gemiddeld ongeveer 0,34 meter per seconde aflegt. Dat is bijzonder traag. Zo heel af en toe versnelt de haai wel: de snelheid verdubbelt dan. Maar zelfs dan is deze nog zeer langzaam.


Maaginhoud

De onderzoekers bestudeerden ook de maaginhoud van de 136 tot 700 kilo wegende giganten. Zo’n veertig procent van de haaien bleek zeehonden in de maag te hebben. En dat is best bijzonder. Want zelfs als de haai een topsnelheid heeft (dat wil zeggen: 0,68 meter per seconde) dan is hij nog te langzaam om de watervlugge zeehond bij te houden, laat staan te vangen.


...


Lees hier het volledige artikel.

Bron
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Traagste haai ter wereld

Wie niet snel is, moet maar slim zijn, of hoe ging dat ook alweer? ;) Vraag me dan wel af of dat traag bewegen andere voordelen heeft, vb. een veel langere levensduur.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Traagste haai ter wereld

Haaien zijn net als schildpadden koudbloedig. De Groenlandse haai kan door zijn habitat moeilijk beroep doen op externe warmtebronnen. De extreem koude omgeving zal dus wel deels invloed hebben op de lome bewegingen.

Van schildpadden las ik dat de trage bewegingen de levensduur verlengen
Verborgen inhoud
minder slijtage in de gewrichten?
. Als dit voor de Groenlandse haai ook geldt is me een raadsel maar de dieren kunnen wel behoorlijk oud worden.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer