kiezen? kan het niet gewoon samen!?

Reageer
Berichten: 329

kiezen? kan het niet gewoon samen!?

Beste wsf-leden,

Ik vroeg me altijd al af, wat als ik klaar ben met Havo.

Ik weet wel dat ik een universiteits opleiding wil halen met een propedeuse, maar dan zit ik nog steeds te twijfelen of ik niet gewoon een Uni scheikunde/natuurkunde kan doen samen met een HBO scheikunde/natuurkunde.

Ik vind beide vakken even interessant, en ben ook in beide zeer goed (10 afgerond voor scheikunde havo 3 en 9 afgerond voor natuurkunde).

kan iemand me inlichten over de mogelijkheden?

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: kiezen? kan het niet gewoon samen!?

Je bedoelt dat je beide studies tegelijk zou willen doen?

Dat kan op zich wel, op sommige universiteiten in ieder geval, maar het is alleen weggelegd voor de allerslimsten, die dan bovendien zeer gemotiveerd moeten zijn en erg hard moeten werken en goed moeten plannen.

Alleen "goed zijn" in scheikunde of natuurkunde is echt niet genoeg.

Of het op het HBO kan weet ik niet. Het zal in ieder geval organisatorisch een stuk lastiger zijn dan op een universiteit, bijvoorbeeld omdat men op het HBO vaak meer stages, projecten en practica heeft, en lessen met verplichte aanwezigheid. Dat maakt het lastig om aan de eisen van beide opleidingen te voldoen, er zullen allerlei dingen moeten worden geregeld en het is de vraag of de instelling daaraan mee kan of wil meewerken. Je moet je ook afvragen wat de meerwaarde is van 2 diploma's op hetzelfde niveau, in vergelijkbare studierichtingen.

Als ik jou was zou ik me eerst richten op het afronden van de havo, en in de komende jaren na te gaan welke van de 2 vakken je het beste ligt. Neem in die tijd ook eens een kijkje bij beide studierichtingen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 42

Re: kiezen? kan het niet gewoon samen!?

Dit gaat inderdaad op sommige Unifs

Heb me hiervoor even ingelicht en als je wil kunnen je dat vragen voor een combinatie

Soms is het raar maar er zijn combinaties mogelijk

Berichten: 3

Re: kiezen? kan het niet gewoon samen!?

Ik kon eigenlijk ook niet kiezen en ben uiteindelijk Medische Natuurwetenschappen gaan studeren. Je krijgt zowel natuurkunde als scheikunde (ook wiskunde) en kan hierna nog veel kanten uit. Alleen is dit op de universiteit en weet ik niet hoe het op het HBO zit.

Reageer