[biologie] erfelijke ziekte bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

erfelijke ziekte bepalen

bio1.jpg
bio1.jpg (34.93 KiB) 175 keer bekeken


Kan iemand mij helpen met deze 2 vragen?

Ze komen uit het ingangsexamen van augustus 2011 !
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: erfelijke ziekte bepalen

Voor het overzicht is het handig om te starten met het behandelen van 1 vraag tegelijk.

Tot hoever ben je zelf gekomen bij vraag 3?

Wat weet je van de man en vrouw waar de erfelijke ziekte tot uiting komt ten opzichte van de familieleden?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 203

Re: erfelijke ziekte bepalen

vraag 3 weet ik eigenlijk niet hoe ik eraan moet beginnen!

vraag 4 heb ik autosomaal recessief.

recessief omwille van het feit dat de ziekte niet in alle generaties voorkomt, en jah...autosomaal, omdat het niet echt van vader op zoon, of moeder op dochter is..

ik weet niet of dit een goede verklaring is?

ik kan wel zeggen dat het recessief overgeerfd wordt in vraag 3 denk ik
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: erfelijke ziekte bepalen

vdslaur schreef: za 23 jun 2012, 19:59
vraag 3 weet ik eigenlijk niet hoe ik eraan moet beginnen!
Het draait hierbij om de allelenparen, ondanks dat er vrij weinig gegevens zijn zou ik beginnen met een tekening voor jezelf te maken met relevante informatie. Daarbij neem ik als eerste stap: stel nou eens dat de grijze (zieke) personen homozygoot dominant zijn. Wat zijn de ouders dan? Dat kan dan maar 1 mogelijkheid zijn.

Als je daar uit bent ga je bedenken wat de zus en broer van de zieke personen dan mogelijk voor allelenparen kunnen hebben. (Vrouw = rondje, man = vierkantje)

Probeer dus even een tekening te maken, als je er uit bent hoe het met de ouders en broer en zus van de zieken zit, gaan we over op het volgende stapje.

Verborgen inhoud
Dit bewaren we even totdat vraag 3 voor en door jou opgelost is! ;)

vraag 4 heb ik autosomaal recessief.

recessief omwille van het feit dat de ziekte niet in alle generaties voorkomt, en jah...autosomaal, omdat het niet echt van vader op zoon, of moeder op dochter is..

ik weet niet of dit een goede verklaring is?

ik kan wel zeggen dat het recessief overgeerfd wordt in vraag 3 denk ik
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 203

Re: erfelijke ziekte bepalen

bio2.jpg
bio2.jpg (2.15 KiB) 162 keer bekeken
Bedoel je zo? Maar hierbij zijn er 2 mogelijkheden toch voor de ouders?

RR en Rr

of beiden RR

Maar ik heb het zo nu opgelost en kom uit : 1/9 , kan dit ?
bio3.jpg
bio3.jpg (14.56 KiB) 162 keer bekeken
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: erfelijke ziekte bepalen

vdslaur schreef: za 23 jun 2012, 20:25
[attachment=10712:bio2.jpg]

Bedoel je zo? Maar hierbij zijn er 2 mogelijkheden toch voor de ouders?

RR en Rr
Rr inderdaad, geen RR. Want wat zal er gebeuren als een ouder RR heeft en dit de dominante overerving zou betreffen?
Verborgen inhoud
dan is deze ouder eveneens dominant homozygoot en zou hij/zij ook ziek zijn. rr kan ook niet, want dan kan de zoon/dochter nooit homozygoot dominant worden -> ziek zijn.


Waar je op hoort uit te komen voor de zus en broer (we noemen ze even Els en Piet) van de zieken is als volgt:

De ouders van Els en Piet zijn alle vier Rr. Kun je dat volgen als je de verborgen inhoud hierboven bekijkt?

Dat betekent dat je inderdaad kruisingstabellen erbij kan gaan halen. Maar let op: hoeveel mogelijkheden zijn er voor Els en Piet als voor beide geldt dat hun beide ouders Rr zijn, en ze zelf niet ziek zijn?

Hoe groot is dan de kans dat zij een kind met allelenpaar RR krijgen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: erfelijke ziekte bepalen

Ben je er uitgekomen vdslaur?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 203

Re: erfelijke ziekte bepalen

Neen eigenlijk niet, maar ik ga de oefeningen morgen es grondig bekijken, Maar hebt u bekeken wat ik hierboven posste als afbeelding? klopt dit of niet?

die 1/9 die ik uitkom, die is toch juist of niet?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: erfelijke ziekte bepalen

vdslaur schreef: ma 25 jun 2012, 20:29
Maar hebt u bekeken wat ik hierboven posste als afbeelding? klopt dit of niet?

die 1/9 die ik uitkom, die is toch juist of niet?
Naar mijn idee is dat helaas niet juist, anders had ik dat ook wel even aangegeven! ;)

Edit: ik denk dat we aardig in dezelfde richting zitten, jij praat alleen over rr als zieke persoon en ik over RR. Waarschijnlijk ga ik er ten onrechte van uit dat het om een dominant allel gaat, dus laten we jouw rr aannemen.

Je eerste tekening klopt dan niet, maar de tweede wel. Die geldt dan voor zowel Els als Piet (laten we de namen er nog even in houden). rr kunnen ze beide niet zijn, want dan zouden ze ook ziek zijn en dat zijn ze volgens de gegeven afbeelding niet. Er zijn dus 3 opties per ouder (Els en Piet) over, waarvan twee verschillende (RR en Rr). Er kunnen dan 16 combinaties worden gemaakt in een kruisingstabel met de allelenparen van de ouders:

Els - Piet:

RR - Rr -> 0% rr

RR - RR -> 0% rr

Rr - RR -> 0% rr

Rr - Rr -> 25% rr

Van de 16 mogelijkheden is dus maar bij 1 combinatie van de ouders kans dat het kind ook de ziekte heeft. De kans is dan 1 op 16.

Kun je dit volgen, of ben ik te snel gegaan?

Verborgen inhoud
en ook als je de ziekte op dominant had ingeschat, zou je op dit antwoord uitkomen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: erfelijke ziekte bepalen

vdslaur schreef: ma 25 jun 2012, 20:29
Neen eigenlijk niet, maar ik ga de oefeningen morgen es grondig bekijken
Hopelijk ben je wat dichterbij het antwoord gekomen, vraag gerust als het toch nog niet geheel helder is!

Je opende eerder ook nog tegelijk vraag 4 in dit topic, mocht je liever daar eerst mee verder gaan, open dan even een nieuw topic in het huiswerkforum. Je kunt de vragen dan beter gescheiden houden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer